حمل کالا از ترکیه به ایران چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر قصد واردات از ترکیه را داشته باشید، مطمئناً مهم‌ترین سؤالی که ذهن شما را مشغول می‌کند، این است که حمل کالا از ترکیه به ایران چگونه انجام می‌گیرد؟ همان‌طور که می‌دانید، ترکیه به‌عنوان یکی از همسایگان ایران، از گذشته تا به امروز از اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور ما بوده است. درواقع به‌دلایلی نظیر فاصلۀ کم، کیفیت و تنوع محصولات، دسترسی به بازارهای جهانی و تجهیزات و امکانات رفاهی این کشور، افراد زیادی مایلند تا جهت واردات از ترکیه اقدام نمایند.

در این مسیر، نحوۀ بارگیری و حمل بار از ترکیه یکی از موضوعاتی است که شرکت‌های بازرگانی و حمل‌ونقل در زمینۀ تجارت بین‌المللی به آن توجه دارند. در این مقاله از سری مقالات سایت irclearance تلاش شده است تا اطلاعاتی دقیق درخصوص حمل کالا از ترکیه به ایران در اختیار شما تجار و بازرگانان گرامی قرار داده شود. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

باربری شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با چندین سال سابقۀ درخشان در زمینۀ ترخیص و حمل کالا به‌صورت داخلی و خارجی، کلیۀ خدمات خود را با بهره‌گیری از متخصصان باتجربه در حمل بار از ترکیه، به‌صورت زمینی و هوایی به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

تجارت ایران و ترکیه از نگاه نزدیک

کشور ترکیه از کشورهای اوراسیایی بوده که از قدیم به‌لحاظ همسایگی با ایران، روابط تجاری زیادی را با کشور ما داشته است. در سال‌های اخیر این کشور به‌دلیل پیشرفت اقتصادی قابل‌توجه، توانسته سهم زیادی را در بازارهایی چون پوشاک، اسباب و لوازم منزل، خودروسازی و … داشته باشد.

به‌واسطۀ همسایگی ایران با ترکیه و نیز کیفیت نسبتاً بالای اجناس ترکی، این کشور نزد تجار و مسافران ایرانی به یکی از قطب‌های مهم برای واردات محصولات مختلف تبدیل شده است. به‌طوری که جدیدترین آمار منتشرشده از سوی ادارۀ آمار تجارت ترکیه نشان از انجام مبادلات تجاری به ارزش 3.25 میلیارد دلار در 7 ماه نخست سال 2023 دارد. هرچند این آمار به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا و برخی ناامنی‌های منطقه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است (در ۷ ماه ابتدایی سال 2022 ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه 3.65 میلیارد دلار برآورد شده بود)، اما روند رو به رشد مذاکرات بین دو کشور حاکی از بهبود شرایط است.

در حوزۀ واردات از ترکیه در 7 ماه گذشته با رقم 1.663 میلیارد دلار مواجه هستیم. همچنین در این مدت، ترکیه 1.362 میلیارد دلار واردات از ایران را به ثبت رسانیده است. به همین دلیل، تراز تجاری ایران و ترکیه در هفت‌ماهۀ سال 2023 میلادی به میزان ۳۰۱ میلیون دلار به نفع ترکیه ثبت شده است.

بهترین روش‌های حمل بار از ترکیه به ایران

با توجه به نوع بار، فاصله از مبدأ تا مقصد و هزینه‌های احتمالی، برای ارسال بار از ترکیه به ایران، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت با بررسی بهترین روش‌های حمل بار از ترکیه به ایران همراه ما باشید.

فریت‌بار

همان‌طور که می‌دانید، با توجه به محدودیت‌های کشور ترکیه، هر مسافر مجاز است مقدار معینی بار از این کشور خارج نماید. عدم رعایت این محدویت باعث پرداخت جریمۀ سنگین می‌شود. در چنین شرایطی، فریت‌بار یکی از روش‌های حمل بار از ترکیه به ایران است که امروزه بسیار رایج شده است.

لازم به ذکر است که هزینه‌های فریت‌بار نسبت به جریمۀ درنظرگرفته‌شده در پای کانتر پرواز بسیار کمتر است. به همین دلیل، از این روش برای حمل کالاهای اضافی مسافران و یا خرده‌بار وارداتی و کالاهایی که اصولاً ماهیت تجاری ندارند، استفاده می‌کنند. فریت‌بار بهترین راه برای حمل بار اضافۀ مسافران از ترکیه به ایران است.

فریت‌بار به چهار روش هوایی، زمینی،‌ ریلی و دریایی قابل انجام است. اما بهترین روش فریت‌بار برای ارسال کالا از ترکیه به ایران، استفاده از متد هوایی است. فریت‌بار هوایی محدویت‌های کمتر، سرعت و امنیت بیشتری دارد.

کارگو از ترکیه به ایران

روش دوم حمل بار از ترکیه به ایران، استفاده از خدمات کارگو است. برخی تجار تمایل دارند تا کالاهای وارداتی خود از ترکیه را از طریق هواپیماهای مخصوص باربری از ترکیه به ایران منتقل کنند که به این روش حمل کالا «کارگو» گفته می‌شود. بنابراین، می‌توان با توجه به مقدار و نوع کالا، حمل و انتقال برخی کالاها را به‌صورت کارگو انجام داد. برخی کالاها نظیر پوشاک، کیف و کفش، مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و … را می‌توان به‌صورت کارگو از ترکیه وارد کرد.

همچنین، هزینه‌های کارگو از ترکیه به ایران با توجه به مقدار و ارزش کالا درنظر گرفته می‌شود. علاوه‌بر این، انتخاب نوع ایرلاین برای حمل کالا از ترکیه نیز در تعیین هزینۀ حمل به‌صورت کارگو مؤثر است. برای اطلاع از به‌روزترین آمار هزینۀ کارگو از ترکیه به ایران، با ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

تفاوت فریت‌بار و کارگو چیست؟

با توجه به وجود برخی شباهت‌ها ممکن است برای شما هم سؤال باشد که فرق فریت‌بار و کارگو چیست؟ هرچند برخی متقاضیان ارسال کالا از ترکیه به ایران فریت‌بار و کارگو را یکسان می‌دانند، اما این دو مفهوم با هم تفاوت‌هایی دارند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، فریت‌بار برای ارسال ‌کالاهایی که اغلب ماهیت تجاری ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارگو مختص کالاهای وارداتی تجاری است. علاوه‌بر این، در روش کارگو ارسال بار توسط خطوط هواپیمایی تجاری انجام می‌شود، اما در فریت‌بار از همان خطوط معمول مسافربری برای حمل‌ونقل بار استفاده می‌شود.

حمل بار هوایی از ترکیه به ایران

حمل بار هوایی سریع‌ترین روش برای نقل و انتقال کالا در تجارت بین‌الملل است. این روش حمل برای نقل و انتقالات کالاهای ترکی نیز مفید بوده و در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل در زمان کمتری انجام می‌شود. در اکثر مواقع در روش هوایی، بسته به نوع ایرلاین اختلاف زمان باربری معمولاً یک روز است.

هزینۀ ارسال کالا از ترکیه به ایران به‌صورت هوایی با توجه به حجم و وزن بار متغیر است. اما به‌صورت کلی، هزینۀ حمل کالا از ترکیه به ایران به‌صورت هوایی از روش‌های زمینی و دریایی بیشتر است.

فرودگاه بین‌المللی اسَن بوغا در آنکارا، فرودگاه آنتالیا و فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس در ازمیر از جمله فرودگاه‌های مهم و اصلی ترکیه برای حمل و باربری به‌صورت هوایی هستند. همچنین، تمامی فرودگاه‌های بین‌المللی ایران دریافت بار از ترکیه را می‌پذیرند.

حمل بار زمینی از ترکیه به ایران

از آن‌جایی که ترکیه هم‌مرز با ایران است، روش حمل بار زمینی یک روش آسان و راحت برای واردات کالا از ترکیه است. برای حمل بار به‌صورت زمینی نیز زمان نسبتاً کمی صرف می‌شود، به‌طوری که به‌صورت خرده‌بار بین ۷ تا ۱۰ روز و به‌صورت دربستی تقریباً ۵ روز طول می‌کشد تا بار از ترکیه وارد کشور شود. در روش حمل زمینی به‌صورت دربستی، هزینۀ بیشتری باید پرداخت گردد و به‌طور کلی، غالباً حمل بار از ترکیه به‌صورت زمینی انجام می‌گیرد.

حمل خرده‌بار از ترکیه به ایران چگونه است؟

به‌عنوان مثال شما می‌خواهید یک عدد تلویزیون، چند عدد مجسمه، سه عدد چمدان و تعدادی کالای دیگر را از ترکیه به ایران ارسال کنید. در این شرایط ارسال بار به‌صورت خرده‌بار انجام می‌شود. در غیر این صورت، برای حمل بار به‌صورت دربستی باید هزینۀ زیادی را بپردازید.

بنابراین، حمل خرده‌بار ارسال هر نوع کالایی به‌صورت خرده و اندک است که می‌تواند لوازم شخصی، اثاث یا هر کالای دیگری باشد. در روش حمل خرده‌بار، کالا و بار وارداتی با چند بار دیگر با ترانزیت ارسال می‌شوند. همچنین، شما می‌توانید هر نوع کالایی را به‌صورت حمل خرده‌بار از ترکیه به ایران ارسال کنید.

حمل کالا از ترکیه با CRM

CRM یا بارنامه سندی است که توسط شرکت حمل بار برای باربری از ترکیه به ایران صادر می‌شود. از آن‌جایی که حمل کالا از ترکیه باید تحت قوانین و مقررات این کشور انجام بگیرد و بار از طریق شرکت باربری بین‌المللی ارسال می‌شود، بنابراین این شرکت موظف است برای باربری به ترکیه از طرف فرد صاحب کالا و یا واردکننده، CRM صادر کند.

به عبارت دیگر، شخص دارندۀ این سند می‌تواند کالای موردنظر را در محلی مشخص دریافت و به مقصدی معین ارسال نموده و تحویل دهد. اطلاعاتی که در بارنامه درج شده شامل مشخصات کالا، نام و آدرس گیرنده، آدرس فرستنده، هزینۀ باربری از ترکیه به ایران، مشخصات تعداد و وزن کالا است.

هزینۀ حمل بار از ترکیه به ایران

برای تعیین هزینۀ باربری از ترکیه به ایران، عوامل زیادی تأثیرگذار بوده که با توجه به شرایط نیز متغیر هستند. شما می‌توانید با کمک مشاوران و متخصصان باتجربه، این عوامل را بررسی و بهترین روش حمل بار از ترکیه را انتخاب کنید. شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با داشتن سال‌ها تجربۀ موفق در زمینۀ بازرگانی و تجارت بین‌الملل، خدمات ارزنده‌ای به شما ارائه می‌نماید. اگر قصد ترخیص کالا از ترکیه به ایران را دارید، بازرگانی ایمن تجارت کارآمد در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود. مهم‌ترین عواملی که در تعیین هزینۀ حمل‌ونقل کالا و ارسال بار از ترکیه به ایران مؤثر هستند، به شرح زیر است:

  • ماهیت و نوع بار؛
  • حجم و وزن بار؛
  • بسته‌بندی؛
  • اینکوترمز کالا؛
  • هزینۀ اخذ مجوزهای لازم؛
  • نرخ ارز؛
  • مقررات دولتی، مانند هزینۀ مالیات، تشریفات گمرکی و این قبیل موارد؛
  • روش ارسال بار از ترکیه به ایران (به‌صورت زمینی، هوایی یا ریلی).

این عوامل می‌توانند هزینه‌های ارسال بار را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، انتخاب بهترین روش حمل بار می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری کمک کند. برای دریافت مشاورۀ بازرگانی، به‌ویژه در زمینۀ حمل کالا از ترکیه به ایران، با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

حمل کالا از ترکیه به ایران همراه با بیمه‌نامه

شرکت باربری بین‌المللی که امکان حمل و ارسال کالا از ترکیه را برای شخص دارندۀ کالا و یا فرد تاجر فراهم می‌کند، نسبت به حفظ سلامت محمولۀ بار مسئول است. به همین دلیل، شرکت‌های حمل‌ونقل باید با توجه به ارزش بار، آن را تحت پوشش بیمه قرار دهند. شرایط و ضوابط بیمه‌نامۀ حمل بار از ترکیه به ایران براساس ارزش بار تعیین شده و هزینۀ آن به همراه سایر هزینه‌های حمل کالا از ترکیه اعلام می‌گردد.

از‌این‌رو، انتخاب شرکت‌های بین‌المللی که دارای گواهینامۀ معتبر هستند، بسیار حائز اهمیت است. در این راستا نیز باربری شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد کامل‌ترین بیمه را که شامل تمامی بارهای تجاری، صنعتی صادراتی، مسافرتی و … از ترکیه به ایران است، تحت پوشش خود قرار می‌دهد. ترانزیت و ترخیص کالا از کشور ترکیه به ایران را به متخصصان ایمن تجارت کارآمد بسپارید.

نکات مهم در ارسال کالا از ترکیه به ایران

جهت ارسال کالا از ترکیه به ایران، توجه به برخی نکات الزامی است. در این بخش از مقاله برخی از مهم‌ترین نکات درخصوص حمل کالا از ترکیه به ایران را با هم بررسی می‌کنیم. از این‌که همراه ما هستید، سپاس‌گزاریم.

  • برای ارسال کالا از ترکیه به ایران، باید هماهنگی‌های لازم دو هفته قبل از ارسال کالا انجام بگیرد تا هنگام نقل و انتقال مشکلی جهت حمل و ارسال به‌وجود نیاید.
  • در صورت حمل کالا به‌صورت فریت‌بار، محموله دو سه روز زودتر از فرد صاحب کالا و یا مسافر ارسال می‌گردد. همچنین، این خدمات فقط به افرادی که بلیت و پاسپورت مجاز دارند تعلق می‌گیرد.
  • فرد تاجر و واردکننده باید حتماً چند روز قبل از اقدام به باربری با شرکت باربری بین‌المللی موردنظر تماس بگیرد.
  • بر طبق قوانین گمرکی ایران، کالاهایی که دارای ارزش کمتر از ۸۰ دلار هستند، مشمول عوارض گمرکی نیستند.
  • بسته‌بندی صحیح از موارد اصلی و مهم جهت حمل بار از ترکیه محسوب می‌شود. بنابراین، بسته‌بندی‌های بزرگ و حجیم باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای شخص صاحب بار می‌شود.

اگر درخصوص ترانزیت و ترخیص کالا از کشور ترکیه نیاز به مشاوره و کمک دارید،‌ با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید. متخصصان ما با آگاهی از آخرین قوانین و مقررات بین‌المللی و تجربۀ طولانی در زمینۀ بازرگانی بین‌الملل، بهترین مسیر را به شما پیشنهاد خواهند داد.

حمل بار از ترکیه به ایران با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد

مشاوره و کارشناسی جهت حمل بار از ترکیه به ایران را از متخصصان ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد بخواهید. تیم بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با چندین سال سابقه در ارائۀ خدمات در زمینۀ باربری، ترخیص و واردات کالا می‌تواند بهترین راهنما برای شما عزیزان باشد. ایمن تجارت با داشتن تجربۀ فراوان در حوزۀ حمل و واردات کالا، یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده و توانسته با به‌روزرسانی خدمات خود، بیش‌ازپیش رضایت مشتریان را در حمل و ارسال کالا فراهم کند.

خدمات این شرکت درخصوص حمل بار از ترکیه شامل مشاوره در زمینۀ هزینۀ کارگو، فریت‌بار، حمل هوایی و دریایی و نیز زمینی از ترکیه به ایران و بالعکس و حمل خرده‌بار و دربستی است. این شرکت همچنین با بهره‌گیری از دانش و آگاهی خود نسبت به مقررات بین‌المللی، شما عزیزان را جهت انتخاب بهترین روش‌های حمل بار راهنمایی نموده و به‌صورت تمام‌وقت و همه‌روزه خدمات خود را ارائه می‌کند.

شما می‌توانید جهت هرگونه مشاوره و یا ثبت ارسال بار و همچنین استعلام هزینه‌های انواع روش‌های باربری از ترکیه به ایران و برعکس، با مشاوران و کارشناسان ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد در تماس باشید. علاوه‌بر این، ایمن تجارت کارآمد خدمات ارزشمندی در زمینۀ مشاورۀ بازرگانی، ترخیص کالا، منبع‌یابی و سورسینگ و عقد قراردادهای بین‌المللی به شما ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

برای ارسال بار اضافه مسافران از ترکیه، کدام راه بهتر است؟

برای کالاهایی که مقدارشان کم و یا اضافه باری برای مسافر محسوب می شود از روش فریت بار استفاده می کنند.

کارگو چیست؟

برخی تجار تمایل دارند تا کالاهای وارداتی خود از ترکیه را از طریق هواپیماهای مخصوص باربری از ترکیه به ایران منتقل کنند که به این روش حمل کالا به صورت کارگو گفته می شود. 

حمل خرده بار از ترکیه به ایران چگونه است؟

مجموع خرده بارهای وارداتی با ترانزیت ارسال می گردد.

CRM چیست؟

CRM یا بارنامه سندی است که توسط شرکت حمل بار برای باربری از ترکیه به ایران صادر می شود

هماهنگی های لازم برای ارسال کالا از ترکیه به ایران چقدر طول می‌کشد؟

برای ارسال کالا از ترکیه به ایران باید هماهنگی های لازم دو هفته قبل از ارسال کالا انجام بگیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا