واردات کالا از ترکیه

واردات کالا از ترکیه یکی از بزرگترین حوزه‌های وارداتی کشور است. در حقیقت با توجه به سرعت رشد بسیار بالای اقتصاد ترکیه، واردات از ترکیه باید در صدر لیست انتخاب‌های شما برای فعالیت در حوزه واردات کالا باشد.

واردکنندگان ایرانی همواره تمایل بسیار زیادی به واردات کالا از ترکیه نشان داده‌اند. در این خصوص و با توجه به تغییرات دائمی شرایط و قوانین دو کشور،‌ تجار و یازرگانان عزیز همواره با سوالات و دغدغه‌های بسیاری زیادی رو به رو هستند.

تیم بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با چندین سال سابقه در ارائۀ خدمات در زمینۀ باربری، ترخیص کالا و واردات کالا می‌تواند بهترین راهنما برای شما عزیزان باشد. ایمن تجارت با داشتن تجربۀ فراوان در حوزۀ حمل و واردات کالا، یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده و توانسته با به‌روزرسانی خدمات خود، بیش‌ازپیش رضایت مشتریان را در واردات و حمل کالا فراهم کند.

مزایای واردات از ترکیه در مقایسه با دیگر کشورها

در سال‌های اخیر افزایش تحریم‌ها و فشارهای وارده به شرکت‌های داخلی و بین المللی کشور، واردات کالا از کشورهای مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی به کشور را به شدت کاهش داده است. بنابراین ایجاد پل ارتباطی با ترکیه و تجارت با این کشور به لحاظ نزدیکی فاصله و بهره مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا یک انتخاب هوشمندانه برای دولت، تجار و بازرگانان کشور است.

ترکیه به لحاظ همسایگی، سالانه مراودات زیادی را در زمینه کالاهای تجاری با ایران دارد. همچنین روابط و مبادلات تجاری این کشور با ایران در حوزه های مختلف باعث شده است که بازرگانان زیادی بر اثر روابط مناسب بین دو کشور به فعالیت بازرگانی در سطح بین المللی بپردازند، و تجارت پر سودی نیز داشته باشند.

از دیگر مزایای روابط تجاری با ترکیه، تنوع راه های ارتباطی با این کشور است. در حقیقت ترکیه به دلیل متصل بودن با دریای مدیترانه و سیاه، از طریق مرزهای زمینی و دریایی قابل دسترسی است. علاوه بر این امکان دسترسی به بازارهای بین‌المللی نیز از طریق ترکیه فراهم خواهد بود. چرا که همانطور که می‌دانید ترکیه از نظر جغرافیایی در میان کشورهای عراق، سوریه، بلغارستان، آذربایجان و یونان قرار گرفته و راه‌های ارتباطی زیادی را با کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی دارد.

همینطور با توجه به افزایش نرخ دلار و نزدیکی به این کشور، هزینه های واردات از ترکیه و صادرات به این کشور از جمله هزینه‌های حمل و نقل به شدت کاهش می‌یابد و این زمینه‌ای برای ترغیب هر چه بیشتر تجار برای تبادل و تجارت با این کشور است. در ادامه این مقاله از شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد به نحوه واردات از ترکیه و انواع کالاهای وارداتی و سایر نکات برای تجارت با این کشور می پردازیم، که می تواند به تجار و بازرگانان برای یک تجارت سود آور یاری رساند. لطفا با ما همراه باشید.

شرایط و روش های خرید از ترکیه

روش های خرید مستقیم کالا از ترکیه به چند صورت انجام می گیرد. یکی روش حضوری و دیگری از طریق سایت ها و فروشگاه های اینترنتی آنلاین واسطه ای و سایت های آنلاین در ترکیه است؛ که در ادامه به شرح توضیحاتی در مورد هر یک از آنها می پردازیم.

خرید حضوری از ترکیه

این روش از طریق حضور فیزیکی در کشور ترکیه بوده که کالاهای مورد نظر به طور مستقیم از تامین کنندگان خریداری می شود.

این روش با اینکه ضریب اطمینان بالاتری به دلیل حضور فیزیکی و بدون واسطه دارد، اما هزینه های زیادی را در بر می گیرد. با این حال می توان از طریق نماینده معتبر و انتخاب کالاهای مناسب به لحاظ قیمت این هزینه ها را تا حدودی کاهش داد.

خرید اینترنتی از ترکیه از طریق سایت های واسطه

یکی از روش های متداول خرید کالا از ترکیه از طریق دوستان و یا آشنایان و یا سایت های واسطه از ترکیه می باشد که کم هزینه است. به این صورت که فرآیند خرید توسط یک شرکت بازرگانی در حوزه واردات و صادرات انجام می گیرد و در حدود قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می شود.

این شرکت به راحتی فرآیند خرید را از سایت های ترکیه انجام داده و مراحل حمل و ارسال کالا را نیز به عهده دارد، و فرد در قبال این خدمات هزینه را پرداخت می کند. شرکت ها و سایت های واسطه از این طریق خریدی امن و آسان از ترکیه و تحویل در ایران را برای فرد فراهم نموده که می تواند به کالاهای مورد نظر دسترسی و با هزینه پایین خرید خود را انجام دهد.

خرید اینترنتی و آنلاین از سایت ترکیه

چنانچه قصد خرید اینترنتی و بدون واسطه از سایت های ترکیه را داشته باشید، می توانید به طور مستقیم از سایت های ترکیه ای کالای خود را به طور عمده و خرده خریداری کنید. این روش معمولا برای خرید پوشاک از ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. با اینحال باید دقت نموده تا از شرکت ها و فروشگاه های معتبر که دارای رتبه بالایی هستند، اقدام به خرید نمایید. از مزیت های این روش خرید کم کردن هزینه های مسافرت برای فرد می باشد.

بهتر است برای خرید کالا و ثبت سفارش با شرکت های بازرگانی و یا افراد خبره در این زمینه مشورت و همکاری کنید، تا کالای شما بدون واسطه و از کمپانی های اصلی خریداری شده و در سریع ترین زمان و کمترین هزینه بتوانید کالا را در ایران تحویل بگیرید.

مسیر واردات کالا از ترکیه برای بازرگانان ایرانی

در ابتدا قبل از پرداختن به جزئیات باید بدانیم فرآیندها و مراحلی که برای ورود کالاها از ترکیه به کشور مقصد طی می‌شود؛چگونه صورت می‌گیرد! این مراحل به شرح زیر است:

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. انتخاب حوزه فعالیت
  3. آشنایی با قوانین و مقررات ترکیه
  4. انتخاب روش خرید از ترکیه
  5. انتخاب کالای وارداتی
  6. درخواست کاتالوگ
  7. تهیه پیش فاکتور یا پروفرما
  8. ثبت سفارش کالا
  9. تامین ارز و پرداخت بین‌المللی
  10. هماهنگی برای بازرسی و استاندارد اجباری
  11. انجام پروسه حمل و ارسال کالا از ترکیه
  12. ترخیص کالا در گمرک های ایران

مراحل واردات کالا از ترکیه همانند هر کشوری دیگر شامل تنظیم اظهار نامه است. بهتر است قبل از هر اقدامی نسبت به ورود کالا از ترکیه، بخشنامه های صادر شده از طرف سازمان ها و ارگان های ذی ربط را به دقت مطالعه کنید، تا هنگام ورود و ترخیص کالا به مشکلی بر نخورید.

بهترین راه‌های واردات از ترکیه

ترکیه مرزهایی زمینی زیادی با سایر کشورها دارد. این کشور به دریای سیاه از سمت شمال، از سمت غرب به دریای مدیترانه متصل است. بنابراین به دلیل راه های ارتباطی زیاد بدون هیچ مشکلی می توان کالاهای وارداتی را از این کشور، وارد ایران نمود.

با توجه به نوع بار، فاصله از مبدأ تا مقصد و هزینه‌های احتمالی، برای ارسال بار از ترکیه به ایران، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت با بررسی بهترین روش‌های حمل بار از ترکیه به ایران همراه ما باشید:

فریت‌بار

با توجه به محدودیت‌های کشور ترکیه، هر مسافر مجاز است مقدار معینی بار از این کشور خارج نماید. عدم رعایت این محدویت باعث پرداخت جریمۀ سنگین می‌شود. در چنین شرایطی، فریت‌بار یکی از روش‌های حمل بار از ترکیه به ایران است که امروزه بسیار رایج شده است.

لازم به ذکر است که هزینه‌های فریت‌بار نسبت به جریمۀ درنظرگرفته‌شده در پای کانتر پرواز بسیار کمتر است. به همین دلیل، از این روش برای حمل کالاهای اضافی مسافران و یا خرده‌بار وارداتی و کالاهایی که اصولاً ماهیت تجاری ندارند، استفاده می‌کنند. فریت‌بار بهترین راه برای حمل بار اضافۀ مسافران از ترکیه به ایران است.

فریت‌بار به چهار روش هوایی، زمینی،‌ ریلی و دریایی قابل انجام است. اما بهترین روش فریت‌بار برای ارسال کالا از ترکیه به ایران، استفاده از متد هوایی است. فریت‌بار هوایی محدویت‌های کمتر، سرعت و امنیت بیشتری دارد.

حمل بار هوایی از ترکیه به ایران

حمل بار هوایی سریع‌ترین روش برای نقل و انتقال کالا در تجارت بین‌الملل است. این روش حمل برای نقل و انتقالات کالاهای ترکی نیز مفید بوده و در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل در زمان کمتری انجام می‌شود. در اکثر مواقع در روش هوایی، بسته به نوع ایرلاین اختلاف زمان باربری معمولاً یک روز است.

هزینۀ ارسال کالا از ترکیه به ایران به‌صورت هوایی با توجه به حجم و وزن بار متغیر است. اما به‌صورت کلی، هزینۀ حمل کالا از ترکیه به ایران به‌صورت هوایی از روش‌های زمینی و دریایی بیشتر است.

فرودگاه بین‌المللی اسَن بوغا در آنکارا، فرودگاه آنتالیا و فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس در ازمیر از جمله فرودگاه‌های مهم و اصلی ترکیه برای حمل و باربری به‌صورت هوایی هستند. همچنین، تمامی فرودگاه‌های بین‌المللی ایران دریافت بار از ترکیه را می‌پذیرند.

کارگو از ترکیه به ایران

برخی تجار تمایل دارند تا کالاهای وارداتی خود را از ترکیه به وسیله هواپیماهای مخصوص باربری از ترکیه به ایران منتقل کنند که به این روش حمل کالا «کارگو» گفته می‌شود. بنابراین، می‌توان با توجه به مقدار و نوع کالا، حمل و انتقال برخی کالاها را به‌صورت کارگو انجام داد. برخی کالاها نظیر پوشاک، کیف و کفش، مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و … را می‌توان به‌صورت کارگو از ترکیه وارد کرد.

همچنین، هزینه‌های کارگو از ترکیه به ایران با توجه به مقدار و ارزش کالا درنظر گرفته می‌شود. علاوه‌بر این، انتخاب نوع ایرلاین برای حمل کالا از ترکیه نیز در تعیین هزینۀ حمل به‌صورت کارگو مؤثر است.

حمل بار زمینی از ترکیه به ایران

از آن‌جایی که ترکیه هم‌مرز با ایران است، روش حمل بار زمینی یک روش آسان و راحت برای واردات کالا از ترکیه است. برای حمل بار به‌صورت زمینی نیز زمان نسبتاً کمی صرف می‌شود، به‌طوری که به‌صورت خرده‌بار بین ۷ تا ۱۰ روز و به‌صورت دربستی تقریباً ۵ روز طول می‌کشد تا بار از ترکیه وارد کشور شود. در روش حمل زمینی به‌صورت دربستی، هزینۀ بیشتری باید پرداخت گردد و به‌طور کلی، غالباً حمل بار از ترکیه به‌صورت زمینی انجام می‌گیرد.

بیشترین ترخیص کالا از ترکیه به ایران از مرز بازرگان ترخیص می شوند. این گمرک در منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است و شاهراه بین ترکیه و ایران است.

در صورت نباز به مشاوره و کارشناسی جهت حمل بار از ترکیه به ایران می‌تواند به متخصصان شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد مراجعه کنید.

بهترین و پرسودترین کالاها برای واردات از ترکیه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در فرایند واردات از ترکیه باید به آن توجه داشته باشید،‌ عمده کالاهای صادراتی کشور ترکیه است. طبق بررسی‌های انجام شده و آمار گمرک ترکیه در آوریل 2023، بیشترین صادرات ترکیه مربوط به کالاهایی نظیر خودرو، تراکتور، کامیون و قطعات آن بود. به طوریکه طبق آمار صادرات این کالاها درآمد زایی 2.28 میلیارد دلاری برای این کشور به همراه داشته است.

با توجه به موارد گفته شده می توان بهترین کالاها را محصولاتی دانست که در سریع ترین زمان ممکن از ترکیه وارد ایران شده و به فروش می رسند. این نوع کالاها برای وارد کننده سود بالایی به همراه دارد.

انواع لباس به ویژه شلوار،‌ پیراهن جوراب و ساپورت از بیشترین کالاهای وارداتی از ترکیه هستند که با سرعت بالایی در ایران به فروش می‌رسند. همچنین واردات کالاهایی چون  لوازم الکتریکی نظیر ژنراتورهای قوی برق و لوازم یدکی سود زیادی را برای تجار و وارد کننده های ایرانی می تواند به همراه داشته باشد.

از دیگر کالاهای پر سود وارداتی از ترکیه می توان به مواد اولیه نساجی و پلاستیکی اشاره کرد. همینطور انواع چراغ و وسایل روشنایی از محصولاتی هستند که در ایران فروش بسیار خوبی دارند.

واردات لوازم آشپزخانه مانند انواع بلور و وسایل چدنی نیز برای تجارت با این کشور و فروش در ایران جزو کالاهای پر سود است. از طرفی صادرات کالاهایی چون خرما  به کشور ترکیه سود خوبی را برای بازرگانان ایرانی فراهم آورده است. به طوری که صادرات خرما به کشور ترکیه راهی مناسب برای وارد شدن به بازارهای مهم اروپایی به حساب می‌آید.

همچنین بهترین کالاها برای واردات از ترکیه را می توان در موارد زیر تقسیم بندی نمود.

  • خشکبار
  • گندم‌های دامی
  • موزهای سبز و یا خشک شده
  • تخته‌های فیبری
  • محصولات چوب
  • داروهای نایاب
  • زعفران
  • لوبیای سویا درشت و خرد شده
  • تجهیزات ساختمانی مانند کابینت، کاشی و سرامیک و….
  • بدلیجات و اکسسوری ها
  • آلومینوکلسیک
  • فسفات کلسیم

قبل از انتخاب هر کالایی بهتر است توجه داشته باشید که کالایی را از ترکیه وارد کنید که مجاز باشد. همچنین برای وارد کردن کالاهایی نظیر لوازم آرایش و محصولات خوراکی  لازم است که حتما مجوز بهداشت داشته باشد.

واردات برخی از کالاها از ترکیه دارای تخفیف ۱۰ الی ۳۰ در صدی است. این کالاها صفحات فولادی، مفتول به هم تنیده، کاغذ تیشو، اجاق با سوخت گازی و رادیاتور حرارت مرکزی هستند.

چنانچه واردات و ترخیص کالا از ترکیه توسط ترخیص کار حرفه ای باشد، طبق بررسی های انجام شده حداکثر به مدت یک هفته به طول خواهد انجامید. بنابراین بهتر است به جای صرف هزینه های اضافی در زمینه ترخیص کالا از ترکیه، ترخیص و واردات کالای خود را به شرکت های وارد کننده و معتبر در این زمینه بسپارید. برای اخذ مشاوره واردات از ترکیه با شرکت ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

سوالات متداول

هزینه واردات از ترکیه به ایران چقدر است؟

هزینه‌های گمرکی و مالیاتی شما ارتباط مستقمی با نوع و حجم و مقیاس کالای وارداتی شما دارد.

آیا واردات از ترکیه بدون گمرک امکان پذیر است؟

واردات از ترکیه بدون گمرک فقط به وسیله مسافران امکان‌پذیر است، که قطعا محدودیت‌ها و شرایط خاصی به همراه دارد.

آیا واردات کالا از ترکیه به ایران توسط شرکتی انجام می شود؟

شرکت ایمن تجارت کارامد مسئولیت صفر تا صد واردات کالای شما را از ترکیه برعهده می‌گیرد.

حداقل سرمایه برای واردات از ترکیه چقدر است؟

مقدار سرمایه‌ای مورد نیاز برای شروع واردات از ترکیه به ویژگی‌های مختلفی از جمله نوع کالا، حجم و مقیاس واردات، روش حمل و نقل، هزینه‌های گمرکی و مالیاتی، و شرایط بازار مقصد بستگی دارد.

آیا واردات از ترکیه با سرمایه کم امکان پذیر است؟

با انتخاب حمل و نقل زمینی، می‌توانید کالای خود را با کمترین هزینه به ایران وارد کنید.

بیشتر واردات کالا از کشور ترکیه از طریق کدام گمرک انجام می‌شود؟

بیشتر واردات کالا از ترکیه از طریق گمرک‌های مختلفی صورت می‌گیرد، اما اصلی‌ترین گمرک‌ها برای ورود کالا گمرک بازرگان و گمرک فرودگاه امام خمینی است.

نوشته های مرتبط
هزینه گمرکی چیست؟
هزینه گمرکی چیست؟

هزینه های گمرکی وجوهی هستند که جهت بعضی از خدمات گمرکی مثل تخلیه ، بارگیری یا باربری ، صفافی یا مشاهده بیشتر

استاندارد اجباری چیست و چرا وجود دارد؟ راهنمای کامل

در دنیای تجارت امروز، صادرات و واردات کالا نقشی حیاتی در رونق اقتصادی ایفا می‌کند. در این میان، کیفیت و مشاهده بیشتر

اخذ پروفرمای مواد شیمیایی

یکی از بیشترین محصولات و کالاهای وارداتی به ایران مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی به دلیل کاربردهای گوناگون در تولید مشاهده بیشتر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا