اخذ پروفرمای مواد شیمیایی

یکی از بیشترین محصولات و کالاهای وارداتی به ایران مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی به دلیل کاربردهای گوناگون در تولید و صنایع، دارای تنوع و گستردگی بسیاری هستند.

این مواد نیز بر طبق قوانین تجارت و امور گمرکی برای ورود به کشور باید مجوزهایی را داشته باشند. همینطور در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر پروفرما ضروری بوده که صدور آن اولین قدم در تجارت و واردات هر کالایی من جمله مواد شیمیایی است. مهم آنکه بر اساس دسته‌بندی گمرکی اخذ پروفرمای مواد شیمیایی نیازمند کد تعرفه و اصولی است که در این مقاله به توضیحات و قوانین آن می‌پردازیم.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

واردات و ترخیص مواد شیمیایی نیازمند کسب تجربه و دانش زیادی در این زمینه است. فردی که کار ترخیص این گونه کالاها را انجام می‌دهد، باید قوانین و اصول تجارت را دانسته و با نحوه واردات و صادرات این قبیل کالاها آشنایی داشته باشد.

همانطور که گفته شد محصولات شیمیایی و مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی دارای انواع وسیعی بوده و کوچک‌ترین اشتباهی در زمان تشخیص HS کد کالا می‌تواند هزینه های زیادی را متحمل واردکننده آن نماید.

همینطور به دلیل ممنوعیت ورود برخی مواد شیمیایی، بنابراین قبل از ورود هر نوع محصول شیمیایی ابتدا فرد واردکننده کالا باید از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه استعلام گرفته تا نسبت به ورود و ترخیص آن‌ها اطمینان حاصل کند.

در این زمینه تیم بازرگانی شرکت ایمن تجارت کارآمد نسبت به استعلام از سازمان‌های مربوطه و نحوه سفارش اقلام مربوط به محصولات شیمیایی و ترخیص و واردات آن با بهره‌گیری از ترخیص کاران حرفه‌ای در اسرع وقت و با بهترین خدمات و کیفیت اقدام خواهد کرد.

چه موادی در گمرک ایران جزو مواد شیمیایی صنعتی شناخته می‌شوند؟

بر اساس دسته‌بندی گمرک کلیه اقلام، کالاها و مواد اولیه‌ای که از کد تعرفه ۲۸۰۱  تا۳۸۲۶۰۰  در قسمت ششم فصل ۲۸ تا۳۸  کتاب مقررات صادرات و واردات نام برده شده‌اند به عنوان محصولات و مواد شیمیایی یا صنایع وابسته یاد می‌شوند.

همچنین اداراتی که وارد کننده مواد شیمیایی هستند برای واردات و ترخیص آن‌ها نیاز به دریافت مجوز بوده شامل موارد زیر است:

  • مواد شیمیایی متحرقه از وزارت کشور
  • مواد شیمیایی برای آموزش از وزارت آموزش عالی
  • مواد شیمیایی برای تولید دارو از وزارت بهداشت
  • مواد شیمیایی آب و فاضلاب شهری از وزارت نیرو
  • مواد شیمیایی برای کاربرد در کارخانه‌های نفتی و حفاری از وزارت معدن و تجارت
  • مواد شیمیایی آفت کش، مقوی خاک و کود و محصولات مرتبط از وزارت جهاد کشاورزی

برای اخذ پروفرمای مواد شیمیایی نیازمند است تا مجوزها و استعلام‌ها از سازمان‌های مربوطه گرفته شود. همچنین برای اخذ پروفرمای مواد شیمیایی باید طبق کد تعرفه این محصولات در قسمت ششم فصل ۲۸ تا ۳۸ اقدام نمود.

مراحل واردات مواد شیمیایی

برای اینکه واردکننده بتواند به صورت مستقیم مواد شیمیایی را از کشورهای خارجی وارد انبار کند، نیازمند طی مراحل زیر است:

  • انتخاب منبع فروش کالا
  • اخذ پروفرما
  • تنظیم قرارداد خرید
  • ثبت سفارش
  • انجام امور بانکی جهت پرداخت هزینه ها
  • حمل کالا
  • ترخیص کالا از گمرکات
  • حمل کالا از گمرکات به انبار خریدار

الف) در خرید کالا برای یک شرکت تجاری درخواست از یک واحد طرح و به واحد سفارشات خارجی ارسال می‌گردد. چنانچه فرد بازرگان قصد خرید کالا را با سرمایه مدنظر داشته باشد، اقدام به خرید می‌نماید.

ب) خرید کالا باید به طور مستقیم از تولید کننده باشد. برای یافتن فروشنده یا تولی کننده کالای مورد نظر می‌توان از موتورهای جستجوی گوگل ، تجارت افراد بازرگان دیگر و اتاق بازرگانی به منظور یافتن فروشندگان بهره برد.

پ) به طور رایج و معمول قبل از  تهیه پروفرما لازم و ضروری است تا خریدار نمونه محصول را دریافت کرده و بعد از ارائه به لابراتوارها و اقدام به آزمایش‌های دقیق و بررسی کالا اقدام به خرید نماید.

ت) در مرحله درخواست کالا بعد از تایید نمونه محصول، فرد خریدار می‌تواند به سایت تولید کننده یا فروشنده اصلی کالا مراجعه کرده و در خواست خود را مبنی بر خرید کالا اعلام نماید. واردکننده در بخش بازرگانی سایت خریدار بر اساس نوع، تعداد، نحوه حمل کالا، وزن و نحوه بسته‌بندی و سایر موارد دیگر اقدام به سفارش کالا می‌کند.

ث) بعد از اعلام و تایید درخواست خریدار در سایت تولید کننده، خریدار باید نسبت به درخواست پیش فاکتور (پروفرما اینویس) اقدام کند. با توجه به لزوم لحاظ شرایط پروفرما در قرارداد، بنابراین تهیه پروفرما باید کاملا متخصصانه و با استفاده از تجربیات و اطلاعات کامل صورت گیرد.

د)  زمان آماده‌سازی یا ارسال کالا، خریدار باید مبلغ کل پیش فاکتور اعلامی از تولیدکننده مورد نظر را پرداخت کند. خریدار می‌تواند به صورت نقدی یا خرید دیداری یا به صورت اسنادی نوع پرداخت را انجام دهد. اگر پرداخت به صورت اسنادی باشد، باید فروشنده مبلغ خود را درخواست و خریدار مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب فروشنده پرداخت کند.

در این حالت فروشنده یا تولیدکننده، کالای مورد نظر را آماده ارسال یا ساخت می‌گرداند. مبلغ پیش‌پرداخت توسط خریدار به طور معمول به صورت ده، بیست یا سی درصد از کل مبلغ کالا است. مبلغ پیش پرداخت به مبنای اعتباری از طرف فروشنده به خریدار است.

ذ) بین خریدار و فروشنده در مورد نوع حمل و ارسال کالا نیز توافقاتی انجام می شود. (ترم تحویل)

ر) خریدار باید نسبت به مجوزها و استانداردهای لازم برای انجام واردات اطلاعات دقیقی را کسب کرده تا بتواند با فروشنده برای انجام استانداردها به توافق برسد.

ز)  بررسی اسناد مورد نیاز برای حمل و نقل و کسب تاییدیه از فروشنده برای توانایی ارائه اسناد فوق

ژ)  توافق برای بازرسی کالا

س) در صورتی که خریدار کارت بازرگانی داشته باشد، همه اسناد از جمله پروفرما به نام او صادر می‌شوند. در غیر این صورت باید برای صدور کارت بازرگانی از شرکت‌های بازرگانی کمک بگیرید. در این زمینه شرکت ایمن تجارت کارآمد به شما وارد کنندگان و خریداران کالا کمک می‌کند تا در اسرع وقت سفارش و ترخیص کالای خود را انجام دهید.

ش) انجام ثبت سفارش قبل از پرداخت هر مبلغی در وزارت بازرگانی باید انجام گیرد. بر خلاف روش‌های سنتی که ثبت سفارش در آخرین مرحله یا حتی پس از پرداخت و رسیدن کالا به گمرکات انجام می‌گرفت، امروزه این روش به دلیل افزایش ریسک در واردات منسوخ شده است.

البته قوانین در هر زمانی قابل تغییر هستند. اگر بازرگان به هر دلیلی از قوانین اطلاع نداشته و ثبت سفارش را انجام ندهد، ممکن است دچار مشکلاتی در زمینه واردات و ترخیص کالا شود.

شرکت ایمن تجارت کارآمد با کارشناسان و مشاورین بازرگانی خبره و آگاه به امور قوانین گمرکی و تجارت، اطلاعات روز را در اختیار شما بازرگانان محترم قرار می‌دهد.

ص) تحت شرایط شمولیت دریافت ایران کد و مجوز اولیه استاندارد

ض) واردکننده کالا باید مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه برای واردات قبل از ورود کالا به گمرکات دریافت کند.

ط)  پیگیری و بررسی آماده‌سازی یا تولید صحیح و به موقع کالا

ظ) در صورت نیاز بازرسی قبل از حمل

ع)  بعد از آنکه کالا به تولید انبوه رسید، خریدار نمونه کالا را دریافت کرده و به لابراتوار برای مقایسه با نمونه اولیه ارائه می‌دهد.

غ)  در این مرحله هماهنگی‌های لازم برای حمل کالا بر اساس توافق با فروشنده صورت می‌گیرد.

ف) پیش‌نویس اسناد حمل بررسی می‌شوند.

ق) در این مرحله مابقی مبلغ کالا از صورتحساب پرداخت می‌گردد

ک) دریافت اصل اسناد حمل از فروشنده توسط خریدار

گ) خریدار باید نسبت به رسیدن کالا به گمرک و دریافت اسناد کشتیرانی و سایر اسناد پیگیری‌های لازم را انجام دهد

ل)  دریافت اسناد تامین ارز (در صورت نیاز)

م)  دریافت اسناد بازرسی در صورت نیاز

ن) دریافت مجوزهای سازمان های مربوطه پس از ورود کالا

و)  ارسال کالا به سایر گمرکات در صورت نیاز

ه) خریدار مدارک و توضیحات کامل را به ترخیص کار برای انجام امور ترخیص ارائه می‌دهد

ی) پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و پرداخت سایر هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا توسط خریدار یا صاحب کالا و حمل کالا بعد از ترخیص

شرکت ایمن تجارت کارآمد با خدمات گسترده و متنوع در زمینه واردات و ترخیص مواد شیمیایی بهترین روش را برای اخذ پروفرما و خرید بهترین مواد شیمیایی برای مشتریان خود انجام داده و با استفاده از ترخیص کاران حرفه‌ای در اسرع وقت و با مناسب‌ترین هزینه کالای شما را تحویل می‌دهد.

برای ارتباط با کارشناسان و پشتیبان ما در تیم بازرگانی شرکت ایمن تجارت کارآمد با شماره‌های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا