تاثیرات تغییرات قوانین در سرمایه‌گذاری بین‌المللی ‌

همه‌ی ما می‌دانیم که  هر کشوری دارای قوانین تجاری و سیاسی مختص به خود است. اما همین قوانین نیز همواره ثابت نبوده و تحت تاثیر عواملی چون رایزنی‌های سیاسی، دستخوش تغییراتی خواهند شد که ممکن است تهدیدی بزرگ در پروسه‌ی سرمایه‌گذاری‌ و سرمایه‌پذیری، در بازارهای جهانی باشند.

بنابراین در کنار فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری، که شامل سودآوری‌ها و امتیازآوری‌ها می‌شود، باید از قدرت ریسک‌پذیری بالایی نیز برخوردار بوده و احتمالات مختلف را در سرمایه‌گذاری‌های خود پیشبینی کنید.

این مقاله، در وب سایت شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد، به منظور کمک به افرادی تنظیم شده است، که قصد آغاز یا توسعه سرمایه‌گذاری بین المللی خود را دارند. برای آگاهی از تاثیرات تغییرات قوانین و مقررات در سرمایه‌گذاری بین‌المللی، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عوامل تهدیدآمیز در فرایند سرمایه‌گذاری

در ابتدای متن گفته شد که عواملی از جمله خط‌مشی‌های سیاسی سبب تغییراتی در قوانین خواهند شد که این تغییرات، در فرایند سودآوری ما از سرمایه‌گذاری، اختلالاتی را ایجاد خواهند کرد. همچنین بیان نمودیم که می‌توانیم با پیشبینی این تغییرات ریسک را در سرمایه‌گذاری خود کاهش دهیم.

از عوامل تهدیدآمیز در فرایند سرمایه‌گذاری، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

-تغییرات در امور سیاسی، مقرراتی و نظارتی دولت و آثار و خطرات ناشی از آن

-وجود نوسانات در بازار ارز و کاهش سوددهی، در سرمایه‌گذاری خارجی

-عدم وجود ثبات در بازارهای خارجی از نظر اقتصادی

-وجود تفاوت‌های فرهنگی و زبانی که گاهی باعث ایجاد خطرات و موانعی در ارتباطات تجاری می‌شوند.

-عملکرد نادرست در اصول مذاکراتی و بستن قراردادهای بین المللی

اهمیت قوانین و مقررات در سرمایه‌گذاری بین‌المللی

شناخت عوامل خطرآفرین در سرمایه‌گذاری، به تنهایی کافی نیست؛ به همین دلیل به ابزاری نیاز است که ریسک این سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. در همین جهت، قانون سرمایه‌گذاری بین‌الملل، شرایطی را برای دولت‌ها برنامه‌ریزی کرده است تا آسیب‌های سیاسی، که سرمایه گذاران خارجی را در داخل مرزهای خود تهدید می‌کند، کاهش داده و آنها را به سرمایه‌گذاری ترغیب و تشویق کند. از طرفی با وجود این ابزار، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز با کیفیت بیشتری تحت کنترل و مدیریت قرار خواهد گرفت.

در این موقعیت تمامی توافقنامه‌ها و قراردادهای سرمایه‌گذاری بین‌الملل (IIA)  باید از فیلتر قوانین و مقررات عبور کرده و تحت نظارت کامل باشند تا مشکلی برای طرفین مبدا و مقصد سرمایه‌گذاری، ایجاد نشود.

در این میان برخی کشورها نیز، در جهت جذب سرمایه‌گذاران و چرخاندن هر چه بیشتر چرخ اقتصادی کشور خود، توافقات هدفمندی را برای تسریع و تسهیل امر سرمایه‌گذاری تنظیم نموده‌اند تا با کنار گذاشتن اختلافات، خطرات و ریسک‌های ممکن، تا به عنوان کشوری امن و قابل اطمینان برای هجوم سرمایه‌گذاران، جلوه کنند.

در سال 1395، کشور ما نیز در راستای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از آنان، قوانین جالب توجهی‌ را تصویب نموده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است:

شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد، با سال‌ها تجربه در حوزه سرمایه‌گذاری بین‌الملل، اخذ مجوزات و عقد‌ قراردادهای بین‌المللی در تمامی مراحل سرمایه‌گذاری بین‌المللی، در کنار شما تجار و بازرگانان گرامی خواهد بود. شما می‌توانید به کمک این شرکت در زمینه ترخیص کالا و انجام تشریفات گمرکی حساب کنید و در این زمینه از کارشناسان این شرکت تماس گرفته و به روزترین مشاوره‌ها را با توجه به قوانین داخلی و خارجی کشور و تغییرات آن، دریافت نمایید چرا که اساس یک سرمایه‌گذاری سودآور، دریافت راهکارهایی دقیق و پویا از جانب متخصصین کارکشته و خبره است.

FIPPA؛ قانون حمایت از سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران

در این مطلب می‌خواهیم به قوانین تنظیم شده برای تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران بپردازیم.

در سال 1395 برای حمایت از سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران (FIPPA) مصوبه‌ای تصویب شد که در آن با رعایت مقررات تعیین شده، کلیه سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از حمایت‌های خاصی برای شروع فعالیت خود در ایران برخوردار شوند.  

از جمله این مقررات می‌توان به قانون FIPPA اشاره کرد؛ این قانون کلیه سرمایه‌گذاران خارجی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، غیرایرانی یا ایرانی) را مجاز می‌کند تا از سرمایه، با مبدا خارجی و اخذ مجوز سرمایه‌گذاری FIPPA، فعالیت خود را آغاز نمایند.

طبق این اصول، علاوه بر کنترل و مدیریت سرمایه‌گذاری بین‌المللی در کشور، شرط ایجاد رشد اقتصادی، ارتقای فناوری، ارتقای کیفیت محصولات، افزایش اشتغال، فرصت‌ها و واردات، در روند صدور مجوز سرمایه‌گذاری مورد اهمیت است.

در ادامه به تفصیل در خصوص این قانون اطلاعاتی به شما ارائه خواهیم داد.

مهم‌ترین چالش‌های تغییر قوانین در فرایند سرمایه‌گذاری بین‌المللی

اما در پروسه سرمایه گذاری تجاری در دیگر کشورها باید به چه مواردی دقت داشت؟ چه چالش‌هایی ممکن است ایجاد شود؟ مهم‌ترین این چالش‌ها چیست؟ این چالش‌ها چه نقشی در تغییر قوانین و فرایند سرمایه‌گذاری بین‌المللی دارند؟ و…

ریسک‌هایی که در اغلب کسب‌وکارهای بین‌المللی وجود دارد خیلی بیشتر از کسب‌و‌کار‌های داخلی، در معرض خطرات مالی و سیاسی قرار می‌گیرند؛ در حدی که قابل مقایسه نبوده و دارندگان کسب‌وکارهای داخلی حتی نیازی به نگرانی و بررسی آن‌ها ندارند.

یک سرمایه‌گذار بین‌المللی، باید به مواردی نظیر نرخ ارز، شرایط و رویدادهای سیاسی، قوانین تجارت بین‌الملل، تعرفه‌ها و مجموعه‌ای از متغیرهای غیرمنتظره دیگر (که باید قبل از شروع هرگونه فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری تجاری بین‌الملل، آگاهی لازم را درباره آن کسب کند.) توجه داشته باشد.

در نتیجه لازم است پیش از آن که به سراغ بررسی حوزه‌هایی موثر در فرایند سرمایه‌گذاری خارجی بروید، مراقب چالش‌ها و خطرات این نوع سرمایه‌گذاری باشید. به همین منظور با تقسیم‌بندی این ریسک‌ها آشنا خواهیم شد.

1- ریسکهای لجستیک

امکانات لجستیک تاثیرات مستقیم و بی‌واسطه‌ای بر سرمایه‌گذاری‌ها می‌گذارند. پس شما با بررسی کلی امکانات کشور مورد سرمایه‌گذاری، می‌توانید از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کنید. مواردی نظیر تامین کننده ها، خدمات مورد ارائه، قوانین و مقرات حوزه ارز  و پول، زنجیره تامین، حمل و نقل، انبارداری، امنیت و علوم مهندسی و تکنولوژی،‌ مهم‌ترین مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

با بررسی موارد بالا و داشتن استراتژی دقیق از اقدامات ایمن می‌توانید ریسک‌های لجستیک را کنترل نمایید و تا حد قابل توجهی آن را کاهش دهید.

توجه داشته باشید که یکی از خدمات شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد، منبع‌یابی و سورسینگ است. متخصصین این شرکت بهترین تامین کننده‌ها و حوزه‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی خواهند کرد.

2- ریسک‌های نظارتی

آنالیز قوانین محلی کشور نیز بر موفقیت سرمایه‌گذاری شما در کشورهای دیگر، موثر است.

قوانین تجاری و مقررات زیست محیطی از جمله این قوانین محلی است. 

برای مثال می‌توان به سال‌های اخیر اشاره کرد که مقررات زیست محیطی تغییرات بسیار زیادی را به همراه داشته است. به همین دلیل توجه به این مقررات برای شرکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم توجه به این تغییرات، ممکن است در روند عملیات‎ها، خسارات جبران‌ناپذیری وارد شده و هزینه‌های هنگفتی را به وجود ‌آورد.

از طرفی آگاهی از قوانین محلی مربوط به بایگانی اسناد، دریافت مجوزها و ثبت کسب و کار نیز ممکن است دشوار باشد. اما شرکت ما کار را برای تجار عزیز آسان نموده چرا که موثرترین و در نهایت کم‌هزینه‌ترین راه برای کاهش تشریفات اداری اخذ راهنمایی و مشاروه از یک متخصص است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره بازرگانی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری بین‌الملل با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد، در تماس باشید.

3- ریسک مالی

با توجه به تغییرات مداوم در بازار ارز، که این موضوع در کشور ما با سرعت و شدت بیشتری نیز اتفاق می‌افتد، این مورد به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ریسک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری بین الملل، در ایران بدل شده است.

ریسک و هزینه‌های مربوط به تبدیل ارز و نوسانات نرخ ممکن است برای کسب‌و‌کار شما خطر آفرین باشد. علاوه بر این هزینه‌های جاری سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی نیز باید به دقت بررسی و مدیریت شود. این موارد به کاهش ریسک‌ مالی سرمایه‌گذاری بین‌الملل، بسیار کمک خواهند کرد.

4- ریسک سیاسی

برخی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که هنگام انتخاب کشور مورد سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشت، ملی شدن و مصادره دارایی ها، جنگ و تروریسم و شکست مقامات محلی در اجرای قراردادها در منطقه و.. است. توجه کنید که هر یک از این موارد به راحتی مشکلات بزرگ و پر هزینه‌ای را برای کسب و کار شما به همراه خواهند داشت.

علاوه بر تغییرات بازار اقتصادی، مسائل سیاسی نیز می‌تواند در پروسه سرمایه‌گذاری خارجی موثر واقع شود. در واقع تصمیماتی که دولت‌ها اتخاذ می‌کنند، به طور مستقیم بر مشاغل، صنایع، وضعیت اقتصادی کشور و سرمایه‌گذار خارجی اثر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است در پروسه سرمایه‌گذاری تجاری بین‌المللی، به این تصمیمات دقت نمایید. در این راستا مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید را بیان نموده‌ایم:

  • قوانین مالیات و بیمه
  • قیمت‌ها و مخارج
  • مقررات گمرکی
  • پروسه حمل و نقل
  • قوانین حوزه ارز و ارزش‌گذاری آن
  • تعرفه‌های تجاری
  • قوانین عقد قرارداد
  • قوانین کار مانند حداقل دستمزد
  • قوانین و مقررات پیرامون سرمایه‌گذاری نظیر زیست محیطی

پس از بررسی این مقاله و اشاره به ریسک‌های مختلف در فرایند سرمایه‌گذاری، باز هم سوالاتی در ذهن شما ایجاد خواهد شد. این که کدام کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ سرمایه‌گذاری در کدام کشور از ریسک کمتری برخوردار بوده؟ و کدام کشور سوددهی بالاتری را دارا است؟

برای پاسخ به تمامی این سوال‌ها و سوال‌های دیگر می‌توانید با متخصصین ایمن تجارت کارآمد در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا