تجربه موفق در توسعه شبکه تجاری جهانی و جذب سرمایه

بسیاری از افراد کاری که انجام می‌دهند در یک سیستم از پیش طراحی شده است؛ اما برخی ترجیح می‌دهند خودشان طرح کسب و کار خودشان را بنویسند و خودشان آن را راه بیندازند. البته که این راه اندازیِ کسب و کار بسیار پیچیده‌تر از این است که جزئی از کسب و کارِ دیگری باشد.

کسانی که برای راه‌اندازی کسب و کار خودشان اقدام می‌کنند دو دسته هستند. یکی از این دسته‌ها تصمیم می‌گیرد با همان سرمایۀ کوچکی که دارد ایدۀ خود را عملی کند اما برخی دیگر بزرگ‌تر فکر می‌کنند و در این مسیر مایل‌اند از منابعی به‌جز سرمایه‌ی کوچک خود نیز بهره‌مند شوند.

ایده‌ی یک کسب و کار با تجربه‌ی عملی آن بسیار متفاوت است البته ما نمی‌خواهیم بر غیرعملی بودن توسعه کسب و کار تاکید کنیم بلکه قصد عنوان این نکته را داریم که توسعه کسب و کار و جذب سرمایه مستلزم داشتن یک نقشه‌ی راه است.

موردی که در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم نکاتی است که صاحبین کسب و کار برای تدوین نقشه‌ی راه خود در جهت کار در بازار جهانی و جذب سرمایه به آن نیاز دارند.

چرایی و چگونگی توسعه شبکه تجارت جهانی؟

به طور معمول تصور می‌شود تنها دلیل برای توسعه‌ی یک کسب و کار و وارد کردن آن به بازار جهانی منتهی به اعداد در قسمت سود یک شرکت است اما درحالی که این دلیل یکی از مهم‌ترین و شاید پررنگ‌ترین انگیزه‌ی صاحبین کسب و کار باشد تنها مزیت ورود به بازار جهانی نیست.

محدود بودن به یک بازار محلی و یا یک کشور باعث می‌شود کسب و کار بسیار وابسته به شرایط بازار مدنظر باشد اما زمانی که یک کسب و کار در سطح بین‌الملل درحال فعالیت است از میزان وابستگی آن به یک بازار کاسته شده و منجر به این مهم می‌شود که شرایطی مانند رکود و … تاثیرات جبران ناپذیری بر آینده‌ی کسب و کار نداشته باشد.

از سمتی دیگر بازارهای مختلف این امکان را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که با وجود طیف‌های گسترده‌ی مشتری همواره قله‌هایی برای فتح وجود داشته باشند.

از دیگر مزایای فعالیت در بازارجهانی ایجاد ارتباطات گسترده ودستیابی به زنجیره تامین گسترده است که این نکته بلاخص برای واردکنندگان کالا اهمیت بسیار دارد.

حضور و گسترش فعالیت در حوزه تجارت جهانی مزایای متعددی دارد. به طور خلاصه مهم‌ترین مزیت‌های بازار جهانی به صورت زیر قابل بیان است:

  1. دسترسی به مشتریان متعدد
  2. ایجاد ارتباطات بین المللی
  3. رشد سریع تر کسب و کار
  4. فروش و درآمد بیشتر
  5. کاهش هزینه ها (با امکان فروش اینترنتی، کاهش هزینه تولید و …)
  6. دسترسی به منابع خارجی و بهبود زنجیره تامین

اما همانطور که در ابتدای این نوشتار ذکر کردیم فکرهای بزرگ، چالش‌های بزرگ نیز به همراه خواهند داشت ولی گذر از آن‌ها ناممکن نیست.توسعه تجارت جهانی مستلزم تحقیق زیاد، توسعه مهارت های مدیریتی جدید و آشنایی با قوانین و مقررات کشورهای دیگر است و به همین علت در این زمینه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد در تمامی مراحل واردات و صادرات کالا و سرمایه‌گذاری بین‌الملل در کنار شما خواهد بود.  

بهترین استراتژی ها برای جذب سرمایه

یکی از مراحلی که صاحبین کسب و کار برای ورود به بازار جهانی ممکن است طی کنند جذب سرمایه می‌باشد. در این زمینه و برای جذب سرمایه مورد نیاز و جلب اعتماد سرمایه گذاران، صاحبین کسب و کار باید توانایی خود را برای استفاده بهینه از فرصت هایی که سرمایه گذار در اختیار آن‌ها می‌گذارد نشان دهند. بنابراین، برای داشتن یک مذاکره‌ی موفق لازم است نکات خاصی را رعایت کنند.

1. ایجاد یک طرح تجاری دقیق

اولین قدم در جذب سرمایه گذار، ایجاد یک طرح تجاری است. در واقع طرح تجاری نشان می‌دهد ماهیت شرکت چیست؟  مشتریان بالقوه چه کسانی هستند؟  و به طور کلی شامل مواردی می‌شود که با برنامه‌ای دقیق اهداف و آینده‌ی کسب و کار را نمایان می‌کند. در این طرح، آنالیز مواردی نظیر توصیف اجمالی شرکت و کسب و کار، تحلیل بازار، پرسونای مخاطب، استراتژی بازاریابی، اهداف،‌تحلیل مالی و طرح‌های فروش و بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

2. سوالات پراهمیت در مذاکره با سرمایه‌گذاران

طرح ویژه کسب و کار برای حضور در بازار بین الملل چیست؟ چه محصولاتی قرار است در این بازار عرضه شود؟ اگر طرح پیشنهادی، مورد مشابه در بازار دارد‌، استراتژی شرکت برای ایجاد تمایز چیست؟ و … .

سوالاتی که ذکر شد سوالات چالش‌انگیزی هستند که اگر صاحبین کسب و کار در جلسات مذاکره با سرمایه‌گذاران برای آن‌ها آماده نباشند می‌تواند مشکل‌ساز شود. به تمام ابعاد کسب و کار باید پرداخته شود و به هر میزانی که جزئیات بیشتری برای ارائه وجود داشته باشد ریسک رد شدن توسط سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد.

3. انجام تحقیقات بازار

معمولا این‌گونه فرض می‌شود که سرمایه‌گذاران در تمامی زمینه‌ها فعال هستند اما این‌گونه نیست. ممکن است یک سرمایه‌گذار سرمایه‌ی خود را در اختیار شرکت‌های مختلف قرار داده باشد اما به طور معمول زمینه‌ی فعالیت آن شرکت‌ ها به یکدیگر نزدیک است.

بنابراین برای یافتن یک سرمایه‌گذار مناسب نیاز به تحقیقات بازار می‌باشد. با انجام تحقیقات بازار، سرمایه گذار مناسبی را پیدا خواهید کرد که ابعاد مختلف کسب و کار شما را بهتر درک کند. همچنین این تحقیقات به شما کمک می‌کند در مورد سرمایه گذاران خود  اطلاعتی نظیر سرمایه‌گذاری‌های گذشته، تعهدات فعلی آن‌ها، میزان پایبندی به تعهدات و موفقیت‌های آن‌ها بیابید.

4. با طرح خود واقع بین باشید

با خود و سرمایه‌گذاران احتمالی صادق و واقع بین باشید. قبل از شروع هر بحثی نیاز است که بتوانید توجه سرمایه‌گذاران را به کسب و کار خود جلب کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در روند مذاکرات بیش از حد تهاجمی یا بیش از حد تدافعی رفتار نکنید. بهتر است صبورانه، حرفه ای و مطابق با اصول مذاکره رفتار نمایید.

به سرمایه‌گذاران توضیح دهید که از چه زمانی می‌توانند بازده سرمایه خود را ببینند و برنامه شما برای حداکثرسازی بازدهی سرمایه‌گذاری آن‌ها چیست؟ در این پروسه بهتر است از یک استراتژی مدون استفاده نمایید.

در این نوشتار سعی کردیم نکات کلیدی و مزیت‌های ورود به بازارجهانی را شرح دهیم. اگر شما نیز قصد فعالیت در بازارجهانی را دارید و یا هم‌اکنون در آن فعالیت می‌کنید می‌توانید برای انجام امور مربوطه با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا