استراتژی‌های موفق در مدیریت چالش‌های تجارت بین‌المللی

تجارت بین‌الملل، فرصت‌های زیادی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند؛ در واقع به گسترش بازار کسب و کارها، افزایش تنوع محصولات و دسترسی به منابع و سورس‌های جدید کمک می‌کند. اما در مقابل ممکن است خطرات مختلفی‌ را برای صاحبان کسب و کارها و بازرگانان به وجود آورد. مواردی که به راحتی می‌تواند بر سودآوری،‌ شهرت و پایداری یک کسب و کار و شرکای تجاری آن اثر منفی بگذارد. به همین دلیل، ایجاد و توسعه استراتژی‌های مدیریت ریسک، برای هر کسب و کاری که در تجارت بین المللی حضور دارد، امری ضروری است.

5 چالش‌ بزرگ در تجارت بین‌الملل

قبل بررسی استراتژی‌های کاربردی برای جلوگیری از مشکلات و حل آن‌ها، بهتر است برخی از مهم‌ترین چالش‌های تجارت بین‌الملل که هر تاجری باید آن را بداند، ‌با هم بررسی کنیم. در زمینه تجارت بین‌الملل استفاده از دانش و تجربه یک متخصص یک امر ضروری و تاثیرگذار است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کار و یا برای توسعه کسب و کار خود حتما با یک متخصص، مشاوره بازرگانی داشته باشید.

۱. ریسک‌های بازار

به علت وسعت بازار و بالا بودن تعداد تامین کننده‌ها، احتمال بروز چالش بیشتر می‌شود، به همین دلیل باید قبل از شروع یک پروژه تمام موانع پیش‌رو را مورد آنالیز قرار دهیم. اما مهم‌ترین ریسک‌های بازار در تجارت بین‌الملل چیست؟

همان طور که گفته شد تجارت ریسک‌های فراوانی دارد که اگر در سطح بین‌الملل قرار بگیرد چندین برابر به سرمایه بازرگانان خسارت وارد می‌کند.

عدم قطعیت های مربوط به عرضه و تقاضای کالاها و خدمات، نوسانات قیمت، تغییرات نرخ ارز و فشارهای رقابتی در بازارهای بین المللی برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن مواجه خواهید شد. این ریسک‌ها به طور قطع بر سودآوری، پایداری کسب و کار و همچنین توانایی در انجام تهعدات قراردادی شرکای تجاری تاثیرگذار هستند.

به همین دلیل، جهت مدیریت صحیح و منطقی ریسک‌های بازار، باید یک تحقیق کامل انجام دهید. آنالیز بازار به شما کمک می‌کند مشتریان و بخش‌های هدف خود را شناسایی کنید، روندها و شاخص‌های بازار را رصد کنید و استراتژی‌های قیمت‌گذاری و پرداخت مناسب مشتریان خود را انتخاب نمایید.

چه کالاهایی برای واردات مناسب هستند؟ مخاطب هدف شما در واردات کالا کدام است؟ برای انجام یک تجارت بین‌الملل موفق بهتر است با یک متخصص همراه شوید.

۲. خطرات مربوط به قوانین تجارت بین‌الملل

تغییرات مداوم قوانین تجارت بین‌الملل و اینکوترمز چالش مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. این موارد که به نوعی ریسک‌های حقوقی تجارت بین‌الملل هستند، شامل زیان‌ها یا بدهی‌های احتمالی ناشی از تفاوت‌‌ در قوانین، سیستم‌های حقوقی و استانداردهای کشورهایی است که در تجارت بین‌الملل حضور دارند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مراحل ابتدایی یعنی نیازسنجی، منبع‌یابی و سورسینگ گرفته تا عقد قرارداد بین‌الملل و تهیه پیش‌فاکتور،‌ همواره از یک شرکت بازرگانی معتبر مشاوره بازرگانی بگیرید. شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد علاوه بر این موارد در حمل و نقل کالا، ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا از گمرک نیز خدمات ارزنده‌ای به شما ارائه می‌نماید.

۳. چالش‌‌های فرهنگی

مردم هر کشوری  فرهنگ، آداب و علایق خاص خود را دارند. به همین دلیل محصولات و خدمات مورد تقاضا در آن‌ها به پرسونای مخاطب آن وابسته است. از طرفی مواردی نظیر ارزش‌ها، باورها، هنجارها، رفتارها و سبک‌های ارتباطی افراد و سازمان‌های درگیر در تجارت بین‌المللی نیز بر موفقیت کسب و کار شما تاثیر گذار است. اینجا دقیقاً جایی است که حضور چالش‌های فرهنگی در تجارت بین‌الملل نمایان می‌شوند.

برای مدیریت چالش‌های فرهنگی بهتر است استراتژی را انتخاب کنید که علاوه بر احترام به تنوع فرهنگی موجود، در مسیر موفقیت کسب و کار خود گام بردارید.

در حال حاضر بهترین کالاها برای واردات کدامند؟ پرسودترین کالاها برای واردات از چین کدام کالاها هستند؟ ذائقه مردم ترکیه، صادرات کدام کالاها به ترکیه را به یک انتخاب سودآور تبدیل می‌کند؟ این موارد نمونه‌ سوال‌هایی است که در این حوزه با آن مواجه هستید.

۴. ریسک‌های سیاسی

چالش‌ها و مسائل سیاسی بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. اما این خطرات شامل چه مواردی هستند؟ در پاسخ باید گفت خطرات سیاسی حوزه تجارت بین‌الملل، عبارتند از عدم قطعیت یا اختلالات ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و تغییرات آن، اقدامات و رویدادهایی که دولت‌ها در فضای سیاسی انجام می‌دهند که بر فعالیت‌های تجاری بین‌الملل تاثیر می‌گذارد. ایجاد قوانین جدید برای مراودات تجاری و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری یکی از این موارد است.

به همین دلیل بهتر است برای کنترل ریسک‌های سیاسی، قبل از ورود به بازار تجاری یک کشور، وضعیت سیاسی و ریسک‌های آن را به طور کامل ارزیابی کنید.

۵. ریسک‌های عملیاتی

ریسک‌های عملیاتی آخرین مورد از چالش‌های تجارت بین‌الملل است که به بررسی آن می‌پردازیم. خطاها و شکست‌های احتمالی این نوع ریسک به دلیل نقص در اجرای عملیات‌ها به وقوع می‌پیوندد.

به عنوان مثال تاخیر در فرایند ترخیص کالا به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی، باعث بروز مشکلات در عقد قرارداد می‌شود؛ عدم آشنایی با قراردادهای اینکوترمز و مشکلات مربوط به منبع‌یابی و سوریسنگ برای انتخاب بهترین تامین کننده، برخی از مهم‌ترین ریسک‌های عملیاتی در فرایند تجارت بین‌الملل هستند.

استراتژی شما برای مواجه با این چالش‌ها چیست؟ در بخش بعدی برخی از مهم‌ترین موارد را در این خصوص با هم بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک استراتژی موفق در‌ مدیریت چالش تجارت بین‌الملل

همان‌طور که می‌بینید پروژه‌های تجارت بین‌المللی می‌توانند پیچیده و پرخطر باشند. در واقع در فرآیند تجارت بین‌الملل با مجموعه‌ای از عوامل متعدد و گسترده رو‌به‌رو هستید که می‌توانند بر موفقیت فعالیت شما تأثیر بگذارند.

همان‌طور که گفته شد این عوامل ممکن است شامل نوسانات اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی، اختلال در زنجیره تامین و تفاوت‌های فرهنگی باشد. در نتیجه ایجاد و توسعه استراتژی‌های مدیریت ریسک برای به حداقل رساندن چالش‌ها در تجارت بین‌الملل و اطمینان از موفقیت پروژه‌های تجاری شما بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد‌ بود.

برای اتخاذ یک تصمیم درست می‌توان از استراتژی‌های زیر استفاده کرد:

۱. انجام تحقیقات کامل

یکی از مهم‌ترین گام‌های مدیریت ریسک در پروژه‌های تجاری بین‌المللی، انجام تحقیقات کامل است. در این گام شما در خصوص بازار هدف، تفاوت‌های فرهنگی و قانونی، همچنین در مورد شرکا یا تامین‌کنندگان بالقوه در بازار مورد نظر اطلاعات کاملی را جمع‌آوری می‌کنید. انجام این تحیقات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از ریسک‌ها، خطرات و فرصت‌های احتمالی داشته‌ باشید و استراتژی آگاهانه‌تری برای مدیریت آن‌ها اتخاذ نمایید.

۲. تعیین اهداف و مقاصد واضح

تعیین اهداف و مقاصد به صورت واضح یکی دیگر از راهکارهایی است که به شما در انتخاب یک استراتژی موفق مدیریت ریسک‌های تجارت بین‌الملل کمک خواهد کرد. به طور کلی تعیین اهداف و مقاصد روشن برای پروژه تجارت بین‌المللی امری بسیار مهم و ضروری است و می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر و به حداقل رساندن ریسک‌ها کمک کند.

این استراتژی شامل گام‌هایی نظیر تعیین جدول زمانی خاص، تعریف بازارهای هدف، بخش‌بندی مشتریان و شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد باشد.

۳. توسعه یک برنامه جامع مدیریت ریسک

تدوین یک برنامه مدیریت ریسک جامع برای ایجاد یک استراتژی مدیریت ریسک در پروژه‌های تجارت بین‌المللی حیاتی است. در حقیقت یک استراتژی موفق است که خطرات بالقوه را شناسایی کرده و راهبردهایی برای مدیریت و کاهش‌ خطرات اتخاذ نماید.

به عنوان مثال انتخاب طرح‌های اضطراری برای برون رفت از اختلال در زنجیره تامین، نوسانات ارز، بی ثباتی سیاسی و همچنین اتخاد استراتژی‌های مدیریت تفاوت‌های فرهنگی و چالش‌های ارتباطی با مشتریان برخی از فواید تدوین یک برنامه جامع مدیریت ریسک است. همانطور که توضیح داده شد مدیریت ریسک پروژه‌های تجارت بین‌الملل نیازمند انتخاب یک رویکرد جامع و پویا است. در این خصوص دریافت مشاوره بازرگانی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی دغدغه‌های شما را رفع و مسیر دقیق و روشن پیش پای شما قرار دهد.

۴. ایجاد تنوع در زنجیره تامین

برای واردات کالا به‌ دنبال یک تامین‌کننده مناسب می‌گردید؟ مفهوم منبع‌یابی و سورسینگ در تجارت بین‌الملل بسیار مهم است. اما آیا همکاری با یک تامین کننده خاص مشکل‌آفرین است؟ در حقیقت یک استراتژی کلیدی برای مدیریت ریسک در پروژه‌های تجارت بین‌المللی، تنوع بخشیدن به زنجیره تامین است. این موضوع به این معنا است که بهتر است برای اطمینان از عدم بروز مشکل در فرآیند تامین، با چندین تامین‌کننده در مکان‌های جغرافیایی مختلف ارتباط برقرار نمایید. شما با تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود، می‌توانید خطر اختلال در زنجیره تامین یا مشکلات کیفیت کالا را به حداقل برسانید.

۵. توجه به فناوری

امروزه فناوری به ویژه هوش مصنوعی ابزار ارزشمندی برای مدیریت ریسک در پروژه‌های تجاری بین‌المللی است. شما می‌توانید از از فناوری‌های روز، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و نظارت بر عملکرد تجاری خود استفاده نمایید. در حقیقت فناوری دیدی شفاف از وضعیت فعلی و راهکارهای پیش‌رو به شما می‌دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا