شرایط اخذ ارز نیمایی

تجار، برای خریدوفروش کالا در سطح بین‌المللی و در حوزۀ واردات و صادرات، به منابع ارزی و سیستم‌های قانونی نیاز دارند برای اقدام به پرداخت هزینه‌های خرید کالا، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌های مرتبط. سامانه نیما، بستر آنلاینی است که تاجران می‌توانند از آن برای دریافت، تخصیص و به طورکلی تبادل ارز استفاده کنند. با این حال، استفاده از این سامانه نیازمند کارت بازرگانی است، که یک مجوز رسمی برای فعالیت‌های تجاری مانند واردات و صادرات است.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند تخصیص در فرآیند واردات، همکاری با شرکت‌های واردکننده، می‌تواند کمک کننده باشد‌. این شرکت‌ها با تجربه و تخصصی که دارند، می‌توانند فرآیندها تخصیص و حواله ارزی را با سرعت بیشتری انجام دهند. همچنین، این شرکت‌ها می‌توانند تاجران را در مراحل مختلف واردات، از تعامل با سامانه نیما تا مدیریت امور اداری و قانونی، یاری کنند.

شرکت ایمن تجارت کارآمد با سابقه درخشان، خدمات جامعی در این زمینه ارائه می‌دهد. این شرکت تیمی از مشاوران متخصص، می‌تواند به شما در دریافت تخصیص ارز، انجام حواله‌های ارزی و دیگر مراحل مرتبط با واردات کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره، می‌توانید با شماره tell:02191494745 تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ رایگان این شرکت بهره‌مند شوید.

ارز و انواع آن در ایران

ارز به هرنوع پول ازجمله چک، اسکناس یا حواله‌های بانکی گفته می‌شود که در کشورهای مختلف دنیا به عنوان وسیله معاملات و مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران، ارز به شکل چند نرخی مدیریت می‌شود، به این معنی که نرخ‌های متفاوتی برای یک نوع ارز مانند دلار یا یورو وجود دارد.

این موضوع بر بسیاری از بخش‌های اقتصاد و تجارت تأثیر می‌گذارد. از انواع ارز رایج در ایران می‌توان به ارز دولتی (ارز مبادله ای)، ارز بازار آزاد، ارز صرافی، ارز ترجیحی، ارز سنا و ارز نیمایی که به لحاظ قیمت و نحوۀ توزیع با هم تفاوت دارند، اشاره کرد. دلار نیمایی از جمله ارزهایی است که برای ترخیص کالاهای وارداتی به واردکنندگان تعلق می‌گیرد.

چند نرخی بودن ارز در ایران ممکن است باعث پیچیدگی‌هایی در معاملات و تجارت شود، به همین منظور ترجیح افراد برای جلوگیری از بروز مشکل در قیمت‌گذاری و خرید کالا در واردات و صادرات معامله با دلار نیما است.

تاریخچه پیدایش ارز نیمایی

در سال 1396، خروج 27 میلیارد دلار سرمایه ارزی از ایران جنجال به‌پا کرد. طی تحقیقات، بسیاری از کالاها که به عنوان کالاهای صادراتی و وارداتی ثبت شد، در واقع نه به کشور وارد و نه از آن خارج شده بودند. برای مقابله با این مشکل و بهبود کنترل بازار ارز، بانک مرکزی در اوایل سال 1397 سامانه‌ای به نام «سامانه نیما» راه‌اندازی کرد.

در اصل ارز نیمایی به منظور تامین ارز برای واردات و صادرات ایجاد شد. برای ثبات در تجارت بین‌المللی، سامانه ارز نیمایی به میان آمد که همچنین موجب کاهش شکاف میان ارز دولتی و بازار آزاد بود. به‌طوری ‌که واردکنندگان خریدار ارز و صادرکنندگان فروشندۀ ارز هستند.

سامانه نیما چیست؟

سامانه نیمایی که مخفف «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است، به واردکنندگان و صادرکنندگان امکان ثبت درخواست برای تخصیص ارز را می‌دهد و به بانک مرکزی اجازه می‌دهد تا این درخواست‌ها را بررسی و حواله‌های ارزی را صادر کند. این سامانه که به صورت راه‌اندازی شده بود، پس از دو ماه به طور رسمی در اردیبهشت 1397 آغاز به کار کرد.

برای دسترسی به خدمات سامانه ارز نیمایی، باید برای شروع فرآیند ثبت‌نام، به وبسایت www.ntsw.ir بروید. پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، وارد سامانه می‌شوید. اما برای ثبت نام در سامانه نظام یکپارچه ارزی یا نیما،  نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارید. شرکت‌های وارد کننده مثل ایمن تجارت کارآمد که از ثبت سفارش تا ترخیص کالا همراه شما هستند، بهترن همراه در معاملات وارداتی شما هستند.

انواع ارزهای نیمایی

در طول زمان، نوع و تنوع ارزهایی که در سامانه مورد تبادل قرار می‌گیرند، تغییر کرده است. در ابتدا، ارزهایی مانند یورو و یوآن چین در سامانه نیما معامله می‌شدند. اما به مرور زمان و با توسعه فعالیت‌های تجاری و ارتباطات بین‌المللی، دامنه ارزهای موجود در سامانه نیما گسترش یافته است.

ارزهایی مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس، درهم امارات، روبل روسیه، و ارزهای دیگر معتبر بین‌المللی است. این گسترش در دامنه ارزهای معامله شده در سامانه نیما، امکان دسترسی به تنوع بیشتری از ارزها را برای افراد و شرکت‌هایی که به دنبال تبادلات ارزی هستند، فراهم کرده است.

 

مزایای ارز نیمایی

  • ثبات نرخ: ارز نیمایی برخلاف نوسانات شدید بازار آزاد، نرخ نسبتاً ثابتی دارد که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.
  • جلوگیری از قاچاق: استفاده از ارز نیمایی، از قاچاق و خروج سرمایه جلوگیری می‌کند.
  • برگشت ارز حاصل از صادرات: صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگردانند، که باعث کنترل بهتر ارز می‌شود.
  • تعیین هویت بازار ارزی: ارز نیمایی به تعیین هویت بازار ارزی مجاز و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی کمک می‌کند.

معایب ارز نیمایی

  • نظام چند نرخی: تفاوت قیمت ارز در ارز نیمایی و ارز آزاد باعث شده برخی با رانت‌خواری از ارز نیمایی استفاده کنند در حالی که به برخی دیگر ارز ارزانِ وارداتی نمی‌رسد و مجبور به استفاده از ارزِ آزاد می‌شوند. این نظام چند نرخی باعث فساد در بازارِ وارداتی می‌شود.
  • شکاف نرخ‌ها: تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد می‌تواند انگیزه صادرکنندگان را کاهش دهد و زمینه‌های فساد که در مورد قبل گفته شد، برای واردکنندگان فراهم کند.
  • تأخیر در تخصیص ارز: عدم تخصیص به موقع ارز به واردکنندگان یکی از مشکلات اصلی است که به دلیل کاهش عرضه از سوی صادرکنندگان رخ می‌دهد.
  • بروکراسی پیچیده: پیچیدگی در فرآیند تخصیص ارز ممکن است مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کند. که بهتر است واردات کالای خود را به شرکت‌های متخصص بسپارید تا معامله‌ای بی‌دردسر داشته باشید.

حواله نیمایی چیست؟

در بررسی ارز نیمایی، آشنایی با مفهوم حواله نیمایی بسیار حائز اهمیت است. حوالۀ نیمایی دستور پرداخت ارز تخصیصی برای واردات و صادرات کالاهای اساسی است. بانک مرکزی نقش مهمی در مدیریت، تنظیم و تامین این فرآیند دارد.

در حواله نیمایی، بانک مرکزی نرخ ارز را بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ تورم و سیاست‌های اقتصادی تعیین می‌کند. این نرخ میان ارز دولتی و ارز بازار آزاد قرار دارد، که هدف آن ایجاد ثبات و کاهش نوسانات در بازار ارز است. برای صدور حواله نیما، بانک مرکزی نظارت می‌کند که تمامی درخواست‌های ارز از طریق سامانه نیما ثبت شوند. سپس این درخواست‌ها توسط بانک مرکزی بررسی می‌شوند و حواله صادر می‌شود.

همچنین حواله نیما توسط صرافی‌های معتبر و بانک‌ها نیز صادر می‌شود، اما بانک مرکزی بر کل این فرآیند نظارت دارد. این نظارت به اطمینان از رعایت قوانین و مقررات ارزی و جلوگیری از قاچاق یا پولشویی کمک می‌کند.

به طور کلی، حوالۀ نیمایی به کارگزار این امکان را می‌دهد تا به‌عنوان واسطه، وجه موردنظر را به حساب بانکی متقاضی آن واریز نماید. لازم به ذکر است که حوالۀ نیما امکان صدور به حساب خارج از کشور را نیز دارد و به این ترتیب، در فرایند واردات کالا بسیار مهم و تأثیرگذار است.

ارز نیمایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ارز نیمایی به طور خاص به واردکنندگان و صادرکنندگان تعلق می‌گیرد و از طریق سامانه نیما توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود. واردکنندگان از این ارز برای خرید کالاهای مجاز خارجی استفاده می‌کنند، در حالی که صادرکنندگان باید ارز حاصل از فروش محصولاتشان را به این سامانه بازگردانند.

ارز نیمایی دانشجویی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، تخصیص می‌یابد. این ارز معمولاً با نرخ کمتر از ارز آزاد در دسترس است تا به دانشجویان کمک کند هزینه‌های مرتبط با تحصیل، مانند شهریه و هزینه‌های زندگی، را تأمین کنند. برای دریافت ارز نیمایی دانشجویی، دانشجویان باید مدارکی مانند پذیرش از دانشگاه خارجی، مدارک شناسایی، و مجوزهای مربوطه را به بانک ارائه دهند. این نوع ارز نیمایی به دلیل حمایت از تحصیل و توسعه دانش تعلق می‌گیرد.

ارز نیمایی مسافری نیز برای افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، تخصیص می‌یابد، اما میزان آن محدود است و برای موارد خاص مانند مسافرت‌های کاری یا درمانی استفاده می‌شود. برای دریافت ارز نیمایی مسافری، مسافران باید بلیط سفر، مدارک شناسایی، و در برخی موارد، دلایل موجه برای سفر ارائه دهند. این ارز با هدف حمایت از مسافرت‌های ضروری و کاهش هزینه‌های مرتبط با سفر به خارج از کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

ارز نیمایی به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟

با توجه به تعیین شرایط جدید از سوی بانک مرکزی، دریافت ارز نیمایی براساس اولویت‌بندی کالاها انجام می‌شود. به‌طوری‌که کالاها برای تخصیص ارز نیمایی شامل چند دسته می‌شوند. بنابراین، دریافت دلار نیمایی براساس مصوبۀ دولت مشمول گروه کالاهای خاصی می‌شود. گروه کالایی ارز نیمایی را می‌توان به‌صورت زیر بررسی کرد:

  • اولویت اول برای ثبت سفارش ارز نیمایی، کالاهای گروه یک یا همان کالاهای اساسی و ضروری هستند. ارز این کالاها از محل درآمدهای ناشی از نفت تأمین می‌شود. از کالاهای گروه اول می‌توان به صنایع غذایی، دام و طیور، کندم، برنج، صنایع شیمیایی، صنایع پزشکی نظیر واکسن و دارو و.. اشاره کرد.
  • اولویت دوم برای دریافت دلار نیمایی، کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند. تایمن ارز گروه دوم از محل صادرات محصولات فلزی، معدنیف فولادی و پتروشیمی صورت می‌گیرد. این کالاها شامل انولع لوازم خانگی، قطعات و تجهیزات خودروسازی، محصولات شیمیایی و انولع پلاستیک‌ها، انواع قطعات یدکی حمل و نقلی و دستگاه‌های صنعتی و.. می‌شود.

ارز نیمایی به گروه کالایی سوم و چهارم تعلق نمی‌گیرد. برای اطلاع از لیست کامل کالاها، با متخصصان شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید یا وارد مقاله «آخرین تغییرات گروه کالایی ۲۱ تا ۲۶» شوید.

نرخ ارز نیمایی چقدر است؟

با توجه به شرایط ارزی کشور، تجار دائما درحال بررسی این هستند که امروز نرخ ارز نمیایی چیست؟ طبق مصوبۀ دولت و با توجه به آخرین تغییرات، نرخ ارز نیمایی 37.100 تومان است که براساس آخرین سیاست‌های اتخاذشده از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است، به‌طوری‌که برای کالاهای تالار اول که در گروه‌های ۱ تا ۲۱ هستند، نرخ مصوب 37.100 تومان بوده که این کالاها جزو کالاهای اساسی و موردنیاز مردم هستند.

کالاهای تالار دوم یا گروه کالایی ۲۲ تا ۲۶ نیز جزو کالاهای غیراساسی و مواد موردنیاز کارخانه‌ها و تولیدات صنایع و … هستند که از طریق ارز حاصل از صادرات بوده و نرخی توافقی بین خریداران و فروشندگان در سامانۀ نیمایی دارد.

چگونه ارز نیمایی بگیریم؟

افراد برای خرید ارز کالاهای تالار اول باید از طریق بانک عامل و خارج از سامانۀ نیمایی اقدام نموده و درخواست تخصیص ارز خود را با محل تأمین ارز بانک مرکزی و نرخ آزاد ثبت کنند. در غیر این صورت، درخواست‌های ارزی به گروه دوم انتقال داده می‌شود. اما برای کالاهای تالار دوم، ثبت درخواست و خرید ارز از طریق سامانۀ نیما انجام می‌شود.

طبق قانون، تمامی تجار و بازرگانانی که در عرصۀ واردات و صادرات کالا فعالیت دارند، می‌توانند نسبت به دریافت دلار نیمایی اقدام نمایند. ازاین‌رو، برای دریافت ارز نیمایی توسط افراد حقیقی و حقوقی، کارت بازرگانی لازم است. همچنین، تجار و بازرگانان باید در سامانۀ نیما ثبت‌نام نموده و احراز هویت شوند. پس از آن، قادر به خرید و فروش دلار نیمایی خواهند بود.

اما این فرآیند می‌تواند پرچالش و زمان‌بر باشد، از ثبت‌نام در سامانه نیما گرفته تا دریافت مجوزها و ترخیص کالا. این فرآیند به طور جامع از صفر تا صد نیازمند دقت و آشنایی با قوانین و مقررات است. به همین دلیل، شرکت ایمن تجارت از ثبت سفارش تا ترخیص کالا، با تجربه و تخصص خود در کنار شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش کلیک کنید و با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا