واردات و ترخیص ماشین آلات صنعتی

اگر قصد واردات ماشین‌آلات صنعتی را دارید، این مقاله را از دست ندهید؛ همان‌طور که می‌دانید، ماشین‌آلات صنعتی نقش مهمی در فرایند تولید، بهبود کارایی و سودآوری در صنایع مختلف کشور دارند. به همین دلیل، کمپانی‌های بزرگ خصوصی و ارگان‌های مهم کشور هرساله در تلاش‌ هستند تا جدیدترین و باکیفیت‌ترین ماشین‌آلات صنعتی موردنیاز را با قیمت مناسب وارد نمایند. در سال‌های گذشته، واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی همواره یکی از پرچالش‌ترین و درعین‌حال سودآورترین حوزه‌های وارداتی کشور محسوب شده است.

با توجه به نیاز مبرم صنایع کشور به تأمین ماشین‌آلات صنعتی باکیفیت و همچنین تلاش برای تولید برخی از نیازها در داخل کشور، همچنان نیاز به واردات بسیاری از این ماشین‌آلات وجود دارد. در این زمینه، اگر شرایط مالی و ارزی کشور را نیز درنظر بگیرید،‌ متوجه خواهید شد که واردات ماشین‌آلات موردنیاز صنعت یکی از بهترین و سودآورترین انتخاب‌ها برای حضور در عرصۀ واردات کالا است.

جایگاه ماشین‌آلات صنعتی در واردات سال ۱۴۰۲

در سال‌های اخیر و علی‌رغم تحریم‌های جهانی، شاهد افزایش حضور در تجارت بین‌الملل بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که در سه‌ماهۀ نخست سال 1402، رشد 20درصدی واردات کالا به ثبت رسیده است. این میزان رشد نسبت به واردات حدود 12 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال‌ قبل، رقم ارزش واردات کشور در سه‌ماهۀ نخست سال جاری را به عدد 14 میلیارد دلار رسانده است.

اما عمدۀ واردات کشور در سال 1402 چه محصولاتی بوده است؟ جایگاه واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی در واردات سال ۱۴۰۲ کجاست؟ طبق آمار رسمی گمرک، عمدۀ واردات کشور در سه‌ماهۀ نخست سال جاری مشمول واردات ماشین‌آلات، آهن و فولاد،‌ مواد شیمیایی و مشتقات آن، وسایل حمل‌ونقل و ماشین‌آلات و لوازم الکتریکی بوده است؛ به‌طوری‌که واردات ماشین‌آلات 74 درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

در این آمار، شرکای اصلی وارداتی ما کشورهایی نظیر امارات متحدۀ عربی و چین بوده‌اند. این دو کشور درمجموع 74 درصد واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. پس از چین و امارات، کشورهای ترکیه، آلمان و هند بزرگترین واردکنندگان کالا به ایران هستند.

واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی و یک بخشنامۀ مهم

همان‌طور که می‌دانید، واردات بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی به‌دلیل تولید در داخل کشور با محدودیت و ممنوعیت مواجه است. در این خصوص و طبق بخشنامۀ 195446 صادره در تاریخ 16/02/1402 از دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، ‌واردات ماشین‌آلات صنعتی شامل انواع بیل مکانیکی با توان موتور بالاتر از 350 اسب بخار و وزن کل بالاتر از 40 تن،‌ انواع لودر با توان بالاتر از 310 اسب بخار و وزن کل 30 تن، بلدوزر با توان موتور بالاتر از ٣٢٠ اسب بخار، تراک معدنی با وزن کل بالاتر از 70 تن و دامپتراک با وزن بارگیری بیشتر از 50 تن، با اخذ مجوز از وزارت صمت ممکن خواهد بود.

علاوه‌بر این، طبق این بخشنامه به‌ازای خرید هر تعداد دستگاه ماشین‌آلات صنعتی از تولیدکنندگان کشور، به همان تعداد اجازۀ واردات ماشین‌آلات صنعتی تا پنج سال ساخت برای واحدهای صنعتی کشور صادر خواهد شد.

واردات کدام ماشین‌آلات صنعتی پرسود است؟ بهترین کشور برای واردات ماشین‌آلات سنعتی کدام است؟ برای پاسخ به این سؤالات و اطلاع دقیق از نحوۀ واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی، با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

عمدۀ واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از چه کشورهایی است؟

لازم به ذکر است که صنعت ساخت ماشین‌آلات صنعتی، یکی از پردرآمدترین و سودآورترین صنایع جهان به‌شمار می‌رود. این صنعت تولید طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات را دربرمی‌گیرد. به‌عنوان مثال، کلیۀ ماشین‌آلات مکانیکی برای استفاده در حوزه‌های معدن، تولید، انرژی و ساخت‌وساز و همچنین لوازم صنعتی، از مهم‌ترین تولیدات این صنعت بزرگ جهان است. اما بازیگران اصلی این صنعت چه کشورهایی هستند؟ بیایید به آمارها نگاهی بیندازیم:

طبق آمارهای جهانی تا سال 2022، چین، آلمان و ژاپن به‌عنوان بزرگترین کشورهای تولیدکنندۀ ماشین‌آلات صنعتی در جهان شناخته می‌شوند. در این میان، چین با سهم بازار 29درصدی، تولیدکننده و مصرف‌کنندۀ اصلی ماشین‌ابزار است. پس از چین، آلمان با در اختیار داشتن 15 درصد از سهم بازار،‌ دومین کشور برتر صادرکنندۀ ماشین‌آلات صنعتی در جهان است. اگر قصد واردات ماشین‌آلات صنعتی را دارید، چین و آلمان را فراموش نکنید. اما واردات ماشین‌آلات صنعتی از چین چگونه است؟ بهترین روش برای واردات ماشین‌آلات صنعتی از آلمان چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، با متخصصین ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

بزرگترین کشورهای مبدأ واردات ماشین‌آلات صنعتی به ایران را می‌شناسید؟ لازم است بدانید که طبق آمار، چین،‌ آلمان، ایتالیا، امارات، چک، کرۀ جنوبی و ترکیه بزرگترین صادرکنندگان ماشین‌آلات صنعتی به کشور ما هستند. در این میان، واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از کشورهای چین به‌دلیل نزدیک بودن و قیمت بسیار خوب محصولات، ‌امارت به‌دلیل واسط تجاری با بهترین برندهای جهان و مسیر کوتاه حمل‌ونقل و آلمان به‌دلیل کیفیت فوق‌العادۀ محصولات، ‌بسیار سودآور است.

سودآورترین ماشین‌آلات صنعتی چه کالاهایی هستند؟

اگر قصد واردات ماشین‌آلات صنعتی از گمرک را دارید، برای دسترسی به به‌روز‌ترین لیست کالاهای سودآور وارداتی و دریافت مشاورۀ بازرگانی، با کارشناسان و متخصصین ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید. به‌طور خلاصه و براساس بررسی‌های انجام‌شده، برخی از سودآورترین کالاها در حوزۀ واردات و ترخیص ماشین‌آلات صنعتی به شرح زیر هستند:

  • بیل مکانیکی با قدرت بیش از 300 اسب بخار؛
  • لودر با قدرت بیش از 350 اسب بخار؛
  • بولدوزر با قدرت بیش از 360 اسب بخار؛
  • دامپتراک با ظرفیت بیش از 100 تن؛
  • ماشین‌آلات تولید مواد غذایی؛
  • دستگاه‌های بسته‌بندی؛
  • تجهیزات تولید نان و شیرینی؛‌
  • ماشین‌آلات ساختمانی نظیر بلدوزرها، بتون‌ریزها، لیفتراک‌ها؛
  • دستگاه‌های حفاری؛
  • ماشین‌آلات تولید مواد پایۀ صنعتی شامل ماشین‌آلات تولید فولاد، پلاستیک، شیشه و محصولات شیمیایی؛
  • ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت چوب، مانند دستگاه‌های تراش چوب؛
  • تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت خودرو، مانند خطوط تولید خودرو، دستگاه‌های جوش و ماشین‌آلات تست کیفیت.

ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک

فرایند ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک مانند دیگر محصولات پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از طرفی، تعرفه‌های گمرکی این محصولات نیز با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع و تعداد ماشین‌آلات و کشور صادرکننده تعیین می‌شود. در قسمت قبل، بهترین کشورها برای انجام واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی را به شما معرفی کردیم. انتخاب شما کدام است؟ هزینۀ ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از کشور انتخابی شما چقدر است؟ در این زمینه نیاز به مشاوره دارید؟ کافی است با ما تماس بگیرید.

تعرفه‌های ترخیص و واردات ماشین‌آلات صنعتی از گمرک بسیار متنوع است. به‌طور کلی، در تجارت بین‌الملل هر کالا یک کد تعرفۀ گمرکی دارد. این کد علاوه‌بر دسترسی به اطلاعات محصول در تعیین میزان مالیات و حقوق گمرکی نیز نقشی تعیین‌کننده دارد.

پس از منبع‌یابی و سورسینگ و انتخاب بهترین منابع تأمین ماشین‌آلات موردنظر، مذاکره و عقد قرارداد و تهیۀ پروفرما اینویس و ثبت سفارش محصولات، محمولۀ شما به گمرک کشور وارد می‌شود. این تازه آغاز راه است و شما باید برای آزادسازی ماشین‌آلات وارداتی خود، مراحل مختلف تشریفات گمرکی را به‌دقت انجام دهید. در این زمینه بهتر است با یک متخصص و ترخیص‌کار حرفه‌ای همکاری داشته باشید. شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد خدمات ارزنده‌ای در زمینۀ ترخیص کالا، به‌ویژه ترخیص ماشین‌آلات صنعتی، به شما تجار و بازرگانان و صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما تماس بگیرید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا