دموراژ چیست؟ جریمه تأخیر در تخلیه بار کشتی

صنعت کشتی رانی قدمتی دیرینه به قدمت تاریخ بشر دارد! از گذشته های بسیار دور انسان ها از کشتی های کوچک و بزرگ برای حمل و نقل کالا و جابجایی بین نقاط مختلف استفاده می کردند و به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی صنعت کشتی رانی نیز دچار تغییر و تحولات عظیمی شد و امروزه نقشی حیاتی در اقتصاد جهانی ایفا می کند.

جالب است بدانید بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و آشنایی با اصول و اصلاحات حمل و نقل دریایی به شما می کند تا آگاهانه تر در مسیر پر پیچ و خم واردات و صادرات کالا فعالیت کنید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که در تجارت بین المللی، صادرات و واردات کالا از طریق گمرک انجام می‌ شود و قوانین و مقرراتی خاص خود را دارد که شرکت‌های بازرگانی و تاجران ملزم به رعایت آن هستند. هرگونه خطا و بروز مشکل در تحویل بار می تواند تبعات سنگین مالی هم برای صاحب بار و هم برای صاحب کشتی به دنبال داشته باشد.

امروز در این مقاله از ایمن تجارت کارآمد قصد داریم شما را با اصلاح مهمی به نام دموراژ آشنا کنیم که آشنایی با قوانین آن برای تاجران و شرکت‌ های بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این قوانین می‌ تواند بر سود و زیان آن ها تاثیر بگذارد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دموراژ چیست؟

دموراژ که به انگلیسی Demurrage نوشته می شود در دیکشنری به معنای کرایه معطلی و یا خسارت بیکار ماندگی است. این اصلاح در صنعت کشتی رانی و حمل و نقل دریایی به جریمه‌ ای گفته می‌ شود که در صورت تاخیر در بازگرداندن کانتینر یا کشتی به شرکت حمل و نقل کالا، به صاحب کالا یا شرکت بازرگانی تعلق می‌ گیرد. به عبارتی دیگر تاخیر در تحویل مساوی است با جریمه! امام دلایل بروز همچین مشکلی چه چیزی می تواند باشد؟

انواع دموراژ

دموراژ به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شود که هریک ویژگی ها، اصول و قوانین خاص خود را دارند.

  1. دموراژ کانتینر

دموراژ کانتینر زمانی اتفاق می‌ افتد که صاحب کالا یا فرستنده کانتینر را در بازه زمانی توافق شده به شرکت حمل و نقل یا ترمینال باز نمی‌ گرداند. به بیانی دیگر زمانی که کانتینر بیش از حد مجاز در اختیار صاحب کالا یا فرستنده باقی می‌ ماند مشمول جریمه دموراژ می‌ شود.

  1. دموراژ کشتی

دموراژ کشتی زمانی اتفاق می‌ افتد که یک کشتی بیش از حد مجاز در بندر معطل بماند. به زبان ساده زمانی که کشتی به دلیل تاخیر در بارگیری، تخلیه یا انجام تشریفات گمرکی از زمان توافق شده برای حرکت فراتر رود مشمول جریمه دموراژ می‌ شود.

علاوه بر این دو مورد اصلی، انواع دیگری از دموراژ نیز وجود دارند که دموراژ ریلی و دموراژ گمرکی نمامیده می شوند. دموراژ ریلی به دموراژی گفته می شود که واگن‌ های قطار در بازه زمانی توافق شده تخلیه یا بارگیری نشوند. دموراژ گمرکی هم به دموراژی گفته می شود که که کالا در گمرک بیش از حد مجاز معطل بماند.

دلایل جریمه دموراژ

دلایل زیادی برای بروز جریمه دموراژ وجود دارد که در زیر به مهترین دلایل آن اشاره می کنیم.

  1. تاخیر در بارگیری یا تخلیه

کمبود نیروی کار، مشکلات فنی در تجهیزات بارگیری و تخلیه، شرایط نامساعد جوی، ازدحام در بندر و عدم تطابق اسناد و مدارک و … باعث تاخیر در بارگیری یا تخلیه می شود و می تواند به علت دیرکرد جریمه به همراه داشته باشد.

  1. مشکلات گمرکی

نقص یا نادرستی اسناد و مدارک، عدم تطابق کالا با اسناد، مقررات و قوانین خاص گمرکی، بازرسی های بدون هماهنگی گمرکی باعث بروز مشکلات متعدد و تاخیر در تحویل می گردد که جریمه به همراه دارد.

  1. عدم وجود فضای کافی در بندر

افزایش حجم کالا، تاخیر در خروج کشتی ها و کمبود اسکله از دلایل دیگری است که باعث بروز جریمه دموراژ می شود.

  1. تعطیلات

عدم برنامه‌ ریزی با توجه به تعطیلات و استفاده از خدمات حمل و نقل در روزهای تعطیل باعث می شود در تحویل بار تاخیر قابل توجهی به وجود آید و به خاطر آن جریمه های سنگینی پرداخت شود.

راه‌‌های جلوگیری از جریمه دموراژ

  1. برنامه‌‌ریزی دقیق

با توجه به نوع کالا، حجم آن، تجهیزات موجود و تعداد نیروی کار می توان به راحتی زمان لازم برای بارگیری و تخلیه را پیش بینی کرد. همچنین باید هماهنگی های لازم با شرکت حمل و نقل و بندر برای زمان بارگیری و تخلیه صورت گیرد تا از جریمه احتمالی پیشگیری شود.

استفاده از روش‌ های نوین و مکانیزه برای بارگیری و تخلیه می تواند سرعت کار را افزایش دهد. همچنین با توجه به حجم کار باید نیروی کار کافی و ماهر برای بارگیری و تخلیه استخدام شود.

  1. پیگیری تشریفات گمرکی

قبل از هرچیز باید با قوانین و مقررات گمرکی مربوط به ترخیص کالا آشنا بود تا از بروز مشکل و تاخیر جلوگیری شود و در کنار آن تمامی اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا را به طور صحیح و کامل تکمیل و ارائه کرد.

بهتر است برای تسریع در روند ترخیص کالا از خدمات ترخیص‌کار گمرک با تجربه و حرفه ای استفاده کرد و به طور مستمر روند ترخیص کالا را پیگیری نمود.

  1. انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب

در انتخاب شرکت حمل و نقل سابقه و تجربه حرف اول را می‌ زند  بنابراین شرکتی را باید انتخاب کرد که تجربه کافی دارد و به تعهدات خود عمل می کند. بهتر است قبل از عقد قرارداد از تعرفه‌ ها و شرایط آن شرکت اطلاع پیدا کرد و سپس تمام توافقات را به طور کتبی در قالب قرارداد ثبت نمود.

با توجه داشت که دریافت ضمانت نامه معتبر از شرکت حمل و نقل ضروریست چراکه در صورت بروز هرگونه مشکلی می توان خسارات به وجود آمده را جبران نمود.

محاسبه هزینه دموراژ

تا اینجای مقاله با معنا و مفهوم دموراژ، دلایل و راه های جلوگیری از آن آشنا شدیم ولی سوالی که اکثر تاجران دارند این است که هزینه دموراژ چگونه محاسبه می شود؟ هزینه دموراژ به عوامل مختلفی همچون نوع کانتینر، ابعاد کانتینر، مکان بندر و تعرفه شرکت حمل و نقل بستگی دارد ولی در کل با فرمول زیر محاسبه می گردد:

هزینه دموراژ = تعداد روزهای تاخیر × تعرفه دموراژ

به طور کلی، قیمت و نرخ دموراژ بر اساس تعداد روزهای تاخیر در بازگرداندن کانتینر و تعرفه شرکت حمل و نقل محاسبه می‌ شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است مثال زیر را با دقت بخوانید.

فرض کنید یک شرکت بازرگانی یک کانتینر 20 متری را از چین وارد ایران می‌ کند. طبق قرارداد این شرکت باید کانتینر را ظرف 10 روز پس از تخلیه به شرکت حمل و نقل بازگرداند اما به دلیل تاخیر در انجام تشریفات گمرکی یا شرایط جوی نامناسب بازگرداندن کانتینر 15 روز طول می‌ کشد. تعرفه دموراژ شرکت حمل و نقل برای کانتینر 20 متری، 100 دلار در روز است. در این صورت، هزینه دموراژ به صورت زیر محاسبه می‌ شود :

هزینه دموراژ = 5 روز × 100 دلار در روز = 500 دلار

سخن پایانی

در این مقاله با اصلاح مهمی در حمل و نقل دریایی به نام دموراژ آشنا شدیم که آشنایی با قوانین مربوط به آن می‌ تواند به شما در جلوگیری از ضرر و زیان مالی کمک کند. ایمن تجارت کارآمد می تواند در این راه قدم به قدم همراه شما باشد تا از تمام مراحل واردات و ترخیص کالا آگاه شوید، چک ضمانت دریافت کنید و از دریافت به موقع و کاملا سالم بار خود اطمینان حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره با شماره 02191494745 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا