اخذ پروفرمای جرثقیل

برای واردات هر کالایی از جمله جرثقیل نیاز به اخذ پروفرما است که نشان می دهد نوع کالا چه بوده و مشخصات کالای وارد شده چیست؟ همچنین تعداد و اندازه آن و ویژگی های دیگر کالا آیا مطابق با مشخصات اصلی کالا می باشد یا خیر؛ که ما در این مطلب قصد داریم تا به شرح و توضیحاتی در مورد ویژگی های پروفرما بپردازیم و نکاتی را در مورد اخذ پروفرمای جرثقیل شرح دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

ترخیص انواع جرثقیل

طبقه بندی جرثقیل ها بر اساس یامانه بازویی شامل هیدرولیکی و کابلی با قرقره هستند. با این حال می توان جرثقیل ها را نیز بر طبق حرکت چرخشی که بر حول محور و بازوی خود دارند به سه گروه بازوی گردان، بازوی نیم گردان و بازوی ثابت نیز تقسیم بندی نمود.

اغلب جرثقیل هایی که وارد کشور شده و یا توسط شرکت های بازرگانی مانند ایمن تجارت کارآمد، ترخیص و وارد ایران می شوند، شامل جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل متحرک، جرثقیل تلسکوپی، جرثقیل برجی، جرثقیل کامیونی، جرثقیل زمین های ناهموار، لودر جرثقیل، جرثقیل معلق، جرثقیل بازویی، جرثقیل برجی و جرثقیل کابلی می باشند.

ترخیص و واردات جرثقیل ۲۵ تن به بالا و نیز لیفتراک دست دوم و مستعمل نیز دارای مجوز و آزاد است و ثبت سفارش جرثقیل صرفا با ارز متقاضی می باشد.

دریافت پروفرما یا پیش فاکتور

بعد از آنکه فرد اطلاعات کاملی از قیمت و سایر مشخصات و نیز تست نمونه کالا  را از شخص فروشنده دریافت نمود. در مرحله بعدی نوبت به دریافت پروفرما از فروشنده می باشد که باید از فروشنده آن را درخواست کند.

  • موارد یک پیش فاکتور یا پروفرما عبارتند از:
  • مشخصات کامل فروشنده یا تامین کننده کالا با ذکر آدرس، شماره تلفن و فاکس
  • مشخصات کامل خریدار با ذکر آدرس، شماره تلفن و فاکس
  • مشخصات کامل کالا
  • ذکر قیمت هر واحد کالا، قیمت فوب، مبلغ و هزینه کرایه حمل
  • مقدار، وزن، تعداد، و نوع بسته بندی کالا
  • ذکر نام کشور تولید کننده و کشور ذینفع ( فروشنده کالا )
  • ذکر نام کشوری که حمل کالا از آنجا صورت می گیرد، ذکر محل بارگیری و وسیله حمل و مدت حمل کالا
  • ذکر نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه کالا
  • ذکر نام مرز ورودی و گمرک مقصدی که کالا از آن ترخیص می شود
  • تاریخ و شماره پروفرمای صادر شده به همراه امضا فروشنده و تاریخ انقضا
  • شماره استاندارد مورد قبول استاندارد ایران نیز باید در پروفرما درج گردد
  • در پروفرما باید انطباق کالا با استاندارد مذکور در صورتی که کالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی است، اعلام و درج شده باشد
  • پروفرما باید به زبان فارسی و انگلیسی به صورت رسمی ترجمه شده باشد.
  • جهت ورود ماشین آلاتی چون جرثقیل و لیفتراک و موارد شبیه این کالا و نیز برخی کالاهای مصرفی باید کاتالوگی ارائه شده و مشخصات کالا در آن ذکر شود. این در صورتی است که مشخصات کالا در پروفرما خوانا نباشد و ارائه بروشور و آنالیز برای برخی از محصولات شیمیایی ضروری است.
  • برای برخی لوازم خانگی ارسال اسناد حمل به همراه شماره سریال کالا از طرف فروشنده اعلام گردد
  • در مورد کالاهای مستعمل و دست دوم عنوان مستعمل باید در پروفرما درج شود

برای ثبت سفارش جهت واردات کالا استفاده از پیش فاکتور الزامی است. بنابراین ذکر موارد فوق در پیش فاکتور لازم و ضروری می باشد.

پروفرما اینویس جهت واردات جرثقیل

به هنگام ورود هر کالایی به گمرک و جهت ترخیص باید پروفرما توسط شخص صاحب کالا به گمرک تحویل داده شود. در این هنگام باید صاحب کالا پروفرما را تحویل گمرک داده تا سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای ورود کالا اجرا شده و در نهایت با منطبق بودن مشخصات کالا با آنچه که در مدارک ارائه شده تاییدیه مسیر سبز اعلام و ترخیص کالا انجام گردد.

همانطور که گفتیم در پروفرما فروشنده شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور و ارسال کالا اعلام می دارد که این شرایط شامل مشخصات کامل، نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع کالا و سایر موارد مربوط به کالا و نحوه حمل و هزینه و قیمت آن هستند که در یک یا چند نسخه بنا به درخواست خریدار صادر می شود.

در تجارت بین المللی برای خرید و فروش یک کالای خارجی قراردادی بین فروشنده و خریدار منعقد می گردد که یک پیشنهاد قطعی برای فروش کالا از سوی فروشنده می باشد. در این قرارداد که به آن پروفرما اینویس گفته می شود قیمت های اعلام شده پایدار و بدون قید و شرط هستند.

در ابتدا پروفرما اینویس یک قرارداد و پیشنهاد قطعی فروش نیست، بلکه در صورتی که موارد مندرج در پروفرما اینویس که حاوی تمام شرایط فروش خارجی است، مورد قبول و تایید خریدار باشد تبدیل به یک قرارداد قطعی برای فروش کالا می شود.

در کشور ما ایران به دلیل وجود تعداد ارگان های کنترلی و تصمیم گیرنده، صاحبان و خریداران ایرانی به طور مستقیم نمی توانند مفاد پروفرما را تایید و قبول نمایند. در غیر این صورت فروشنده دستور ساخت کالا را صادر می کند.

بنابراین کالاها و ماشین آلات وارداتی از جمله جرثقیل نهادها و سازمان های تصمیم گیرنده باید خود بر شرایط و مفاد عقد قرارداد ما بین خریدار و فروشنده نظارت داشته باشند که در غیر این صورت ایراد آتی را به پروفرما اینویس وارد نموده و اجازه خرید را به خریدار نمی دهند.

بنابراین برای ورود هر کالایی از جمله واردات و ترخیص جرثقیل، فرد خریدار باید قانونی عمل نموده و طبق اصول و مقررات ایران به فروشنده خارجی اعلام نماید که پروفرما اینویس را به شماره……… و مورخه…… به جریان می اندازد. اما در صورتی سفارش را نهایی نموده که یک اعتبار اسنادی پایدار و قابل استفاده برای فروشنده ارسال کند.

نکاتی در مورد صدور  پروفرما اینویس

صدور پروفرما از طرف فروشندگان خارجی به نام سفارش دهندگان خارجی یا نمایندگی های فروش خود می باشد.

خریداران و وارد کنندگان کالا به چند دلیل به پیش فاکتور نیاز دارند. اول برای ارزیابی شرایط پیشنهادی فروشندگان، دوم اخذ مجوزهای لازم جهت واردات کالا و سوم خریداری ارز لازم بر اساس آنچه در پروفرما ذکر شده است.

گاهی نیز پروفرما به صورت دعوت نامه ای برای سفارش کالا بوده که در صورت تایید فروشنده به صورت قطعی در می آید.

به طور کلی پروفرما اینویس حاوی اطلاعاتی در مورد مشخصات کمی و کیفی کالا و نوع بسته بندی، قیمت واحد و قیمت کل کالا می باشد که در آن مدت اعتبار آن تعیین شده و هزینه های مربوط به حمل، بیمه و شرایط پرداخت قیمت کالا نیز درج شده است. بنابراین می توان گفت که پروفرما اینویس ها شکل واحدی ندارند.

همچنین در صورت حمل کالا بر عهده سفارش دهنده، فروشنده باید پیش فاکتور را با رعایت این موضوع تنظیم نماید، و در صورتی که مورد قبول و تایید سفارش دهنده باشد، قرارداد بر طبق شرایط مقرر در پیش فاکتور یا همان پروفرما شکل می گیرد.

فروشنده باید جزئیات پروفرما را به سیاهه تجاری یا همان فاکتور فروش کالا به هنگام ارسال کالا منتقل کند. گاهی نیز و در شرایطی خریدار از فروشنده درخواست صدور گواهی را دارد که در آن کالای موضوع سند مطابق پیش فاکتور باشد. بنابراین تفاوت صوری پیش فاکتور با سیاهه تجاری عنوان پروفرما بوده که روی آن چاپ و درج شده است.

از پیش فاکتور یا پروفرما علاوه بر سفارشات خارجی در مناقصات بین المللی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که در مناقصات بین المللی فروشنده از پروفرما اینویس به عنوان یک پشتوانه برای پیشنهادش استفاده نموده تا در صورت تایید از جانب خریدار مناقصه را برنده شود.

در شکل دیگر در مناقصه فروشنده پس از قبول دعوت برای شرکتش در مناقصه قیمت پیشنهادی را به خریدار ضمن ارسال پروفرما اینویس ( بدون ذکر قیمت برای خریدار ) عرضه می دارد. چنانچه خریدار قیمت مورد نظر را پیشنهاد داده و مورد تایید فروشنده قرار گرفت، پیشنهاد به صورت قرارداد فروش قطعی می گردد.

تاییدیه سفارش

در صورتی که خریداران کالاهای خارجی از طرف ارگان های دولتی مانند وزارت دفاع، شرکت نفت و غیره تحت نظارت و کنترل نباشند، به جای پروفرما اینویس از تاییدیه سفارش استفاده می کنند. مثلا برای خرید انواع جرثقیل فروشنده از قبل لیست تمام قطعات دستگاه را به همراه لیست قیمت های آنها در سال های مختلف به سازمان مربوطه به راهسازی و معدن و صنعت ارسال می کند. سازمان مربوطه نیز سفارشات خود را به فروشنده فرستاده و فروشنده در صورت موافقت آن را تایید می کند.

در این حالت به جای ارسال پروفرما اینویس از طرف فروشنده تاییدیه سفارش برای سازمان نظارتی ارسال شده که این خود یک متن قرارداد خرید و فروش خارجی به حساب می آید.

نکته قابل ذکر در اینجا عبارت Order Confimation است، که در صدور پروفرما فروشنده خارجی ابتدا آن را صادر می کند و خریدار بعد از بررسی دقیق و پذیرش شرایط آن را تایید می کند. در این شرایط خریدار تاییدیه ای مبنی بر پیشنهادی که در پروفرما اینویس به شماره…… تاریخ ……. است را به فروشنده ارجاع می دهد، که در این صورت به فروشنده اعلام می دارد که خرید کالا قطعی می باشد.

همچنین فروشنده نیز جهت اطمینان خریدار، تاییدیه ای به عنوان Order Confirmation به خریدار ارسال و اعلام می کند که فروش کالا برای خرید قطعی است. این تاییدیه از طرف فروشنده به خریدار به عنوان یک تضمین قطعی فروش کالا برای خریدار محسوب می گردد.

همانطور که در این مطلب ذکر کردیم پیش فاکتور قیمت نهایی کالا را در بر می گیرد. در مورد واردات جرثقیل نیز چنانچه  خریدار بخواهد قیمت کمتر و تخفیف بیشتری را از فروشنده بگیرد درخواست خود را باید دوباره برای فروشنده ارسال نموده و تاییدیه از طرف فروشنده برای او ارسال شود. در واقع اخذ پروفرمای جرثقیل و هر کالایی یک پیشنهاد قطعی فروش بوده که در آن قیمت های اعلام شده پایدار و بدون قید و شرط می باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا