اجاره کارت بازرگانی، خوب یا بد؟ راهنمای کامل

تجارت بین‌ المللی (بازرگانی بین المللی) به مبادله‌ کالا، خدمات، سرمایه و اطلاعات بین دو یا چند کشور گفته می‌ شود. این مبادله می‌ تواند شامل صادرات و واردات کالا و خدمات، سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی، اعطای مجوز و حق امتیاز و تبادل دانش و فناوری باشد.

تجارت بین‌ المللی با نامی جذاب و نویدبخش دریچه‌ ای به سوی فرصت‌ های بی‌ کران است اما پشت این نام زیبا و قشنگ دنیایی پر از چالش ها و پیچیدگی ها وجود دارد که حرفه ای ها همه از آن آگاه هستند. یکی از مهم ترین نکاتی که درباره تجارت بین المللی باید بدانید این است که برای انجام فعالیت های تجاری در مقیاس جهانی، برون مرزی یا فراملی نیاز به کارت بازرگانی وجود دارد و ضرورت دارد شما با تمامی مراحل قانونی و تشریفات اداری آن آشنا باشید.

همانطور که می دانید اخذ کارت بازرگانی فرآیندی زمان‌ بر و پیچیده دارد به همین دلیل برخی افراد به دنبال اجاره کارت بازرگانی به جای اخذ آن هستند! در ادامه با معنا و مفهوم کارت بازرگانی، نحوه اجاره، مزایا و معایب، قیمت و درآمدی که می توان از طریق اجاره آن کسب کرد آشنا خواهیم شد پس با دقت با ما همراه باشید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی سندی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می شود تا بتوانند از طریق آن اجازه فعالیت‌ های تجاری بین‌ المللی مانند صادرات و واردات کالا را داشته باشند. این کارت توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر می‌ شود. داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل 18 سال سن، داشتن 3 سال سابقه فعالیت تجاری، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی پایان خدمت یا معافیت از سربازی و سند مالکیت یا اجاره‌ نامه محل کسب از شرایط اخذ کارت بازرگانی می باشد.

شما می توانید با مراجعه به سایت جامع تجارت ایران به آدرس ntsw.ir و ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنید.

اجاره کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی اجاره‌ ای سندی است که صاحب اصلی آن را به شخص دیگری اجاره می دهد تا او از طریق این سند برای فعالیت‌ های تجاری بین‌ المللی مانند صادرات و واردات کالا استفاده کند.

برخلاف تصور رایجی که وجود دارد دلیل اصلی تمایل به اجاره کارت بازرگانی به خاطر دشواری اخذ آن نیست! فرار از پرداخت مالیات و عوارض قانونی انگیزه‌ اصلی بسیاری از افراد برای اجاره کارت بازرگانی می باشد. مالیات و عوارض گمرکی بخش قابل توجهی از هزینه‌ های صادرات و واردات را تشکیل می‌ دهند به خاطر همین موضوع صادرکنندگان و واردکنندگان با اجاره کارت بازرگانی می‌ توانند از پرداخت این هزینه‌ ها شانه خالی کنند.

مزایای اجاره کارت بازرگانی

اجاره کارت بازرگانی به چند جهت به نفع اجاره کننده و صاحب اصلی آن می باشد که در زیر به چند مورد اشاره می کنیم:

سرعت: اجاره کارت بازرگانی به مراتب سریع‌ تر از اخذ آن است. اخذ کارت بازرگانی روال قانونی بسیار پیچیده و سختی دارد و ممکن ماه ها به طول بیانجامد ولی اجاره این کارت در کمترین زمان ممکن با توافق طرفین قابل انجام است.

سادگی: فرآیند اجاره کارت بازرگانی ساده است و می تواند با یک جلسه 2 ساعته با توافق و تعهدات طرفین به سرنجام برسد ولی برخلاف این موضوع روال اخذ کارت بازرگانی به خاطر طی کردن مراحل قانونی و تشریفات اداری حوصله سر بر و پیچیده است.

کاهش هزینه: یکی ازدلایلی که باعث می شود افراد نسبت به اجاره کارت بازرگانی اقدام کنند هزینه کم آن نسبت به اخذ کارت بازرگانی می باشد. هزینه تنظیم قرارداد و پرداخت مبلغ توافقی چیزی نیست که طرفین به خاطر آن چونه بزنند! برعکس هزینه ثبت نام در سامانه جامع تجارت، هزینه حق عضویت در اتاق بازرگانی، هزینه گواهی عدم سوء پیشینه، هزینه گواهی پلمپ دفاتر قانونی، هزینه کلاس های آموزشی، هزینه وکیل و … علاوه براینکه زمان زیادی می طلبد، هزینه بر نیز است.

معایب اجاره کارت بازرگانی

غیرقانونی بودن: اجاره کارت بازرگانی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی است و می‌ تواند عواقب قانونی بسیار سنگینی برای صاحب کارت و اجاره‌ کننده داشته باشد. دادن کارت بازرگانی به کسی دیگر تحت هر عنوانی اعم از اجاره، فروش، عقد قرارداد، صلح، اقرارنامه، وکالت و … وجاهت قانونی نداشته و جرم است.

ریسک بالا: اجاره‌ کننده کارت بازرگانی در معرض ریسک‌ هایی مانند سوء استفاده صاحب کارت، عدم پرداخت تعهدات و مشکلات مالیاتی قرار دارد و ممکن است هر لحظه گریبان گیرش شود. در مقابل اجاره دهنده کارت نیز با مشکلات مشابهی می تواند مواجه شود.

عدم کنترل: اجاره‌ کننده و اجاره دهنده کارت بازرگانی کنترل کاملی بر فعالیت‌ های تجاری انجام شده با کارت را ندارد و هر لحظه ممکن است خطایی از طرفین سر بزند.

نحوه اجاره کارت بازرگانی

اجاره کارت بازرگانی قبلا به گونه ای بود که رسما و به صورت آشکارا توسط موسسات و افراد تبلیغ می شد و حتی هزینه آن نیز اعلام می گردید تا واردکنندگان و صادرکنندگان از آن استفاده کنند ولی با وضع قوانین بسیار سختگیرانه و سنگین این کار رفته رفته رنگ و بوی خود را از دست داد و دیگر خواهانی نداشت. روال اجاره کارت بازرگانی به این صورت بود که:

  1. متقاضی اجاره کارت، افراد با وضعیت اقتصادی نامطلوب را پیدا می کرد.
  2. پیشنهاد مالی به این افراد می داد تا کارت بازرگانی دریافت کنند.
  3. متقاضی، دفتری صوری برای دارنده کارت اجاره می کرد.
  4. دارنده کارت با وکالت رسمی، کارت را به متقاضی اجاره می داد.
  5. متقاضی از کارت بازرگانی برای واردات و صادرات استفاده می کرد.
  6. حقوق گمرکی و مالیات به دارنده کارت تعلق می گرفت.
  7. در آخرین مرحله دارنده کارت توانایی پرداخت این حقوق را نداشت و دست دولت به جایی بند نبود.

این سیستم ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کرد و زمینه برای سوء استفاده باز می گذاشت و تا جایی پیش می رفت که دارنده کارت متحمل ضرر های هنگفتی می شد.

هزینه و درآمد اجاره کارت بازرگانی

قیمت کارت بازرگانی اجاره‌ ای به عوامل مختلفی همچون نوع کارت، سابقه کارت و میزان تعهدات ارزی بستگی دارد. بهتر است بدانید کارت‌ های بازرگانی یکبار مصرف و دائمی قیمت‌ های متفاوتی دارند و کارت‌ های با سابقه فعالیت و اعتبار بیشتر در بازار سیاه قیمت بالاتری دارند. همچنین کارت‌ هایی که تعهدات ارزی کمتری دارند نیز شامل قیمت بالاتری می شوند.

جالب است بدانید اگر کارت به طور مستقیم به صادرکننده یا واردکننده اجاره داده شود درآمد آن بین 1 تا 6 میلیون تومان خواهد بود اما اگر کارت از طریق واسطه یا موسسه اجاره داده شود درآمد آن به ازای هر دلار صادرات یا واردات بین 100 تا 150 تومان خواهد بود!

نکات طلایی در اجاره کارت بازرگانی

انتخاب صاحب کارت معتبر: قبل از اجاره کارت بازرگانی سابقه و اعتبار صاحب کارت باید به طور کامل بررسی شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید. معمولا افرادی که کارت بازرگانی اجاره می دهند کلاهبرداران حرفه ای هستند!

عقد قرارداد: حتما باید یک قرارداد کتبی بین صاحب کارت و اجاره‌ کننده منعقد شود تا تعهدات و وظایف هر دو طرف مشخص باشد تا فردا و پس فردا مشکلی به وجود نیاید.

ارائه ضمانت و تعهدات: صاحب کارت می‌ تواند برای تضمین تعهدات اجاره‌ کننده، ضمانت‌ های لازم را دریافت کند و برعکس اجاره دهنده نیز تعهدات خود را طی ضمانت نامه ای به اجاره کننده تحویل دهد.

استعلام از مراجع قانونی: قبل از اجاره کارت بازرگانی باید از طریق مراجع قانونی مانند اتاق بازرگانی و گمرک اصالت کارت و عدم سوء پیشینه صاحب کارت استعلام گرفته شود.

توجه: قبل از هرگونه اقدامی، با یک متخصص حقوقی مشورت کنید.

مجازات اجاره کارت بازرگانی

در هر صورت افرادی هستند که به دنبال اجاره کارت بازرگانی اند ولی از عواقب آن اطلاعی ندارند. توصیه ما این است از اجاره کارت بازرگانی خودداری کنید! این کار می‌تواند عواقب ناگوار و جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. برابر قوانین وضع شده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرار مالیاتی و اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی برای دارنده کارت بازرگانی و اجاره کننده آن در نظر گرفته شده است. در صورتی که فردی مرتکب چنین جرمی شود می تواند عواقب زیر را به همراه داشته باشد:

  • ابطال کارت بازرگانی
  • پرداخت نصف ارزش کالای وارد شده برای اجاره دهنده و اجاره گیرنده
  • یک تا دو برابر منافع حاصل شده برای انتقال دهنده کارت
  • ضبط کالا
  • پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت
  • دو تا پنج سال حبس برای قاچاق سازمان یافته
  • شش ماه تا دو سال حبس برای قاچاق غیر سازمان یافته
  • منع از فعالیت‌ های اقتصادی
  • منع از خروج از کشور
  • محرومیت از خدمات دولتی
  • ایجاد سوء پیشینه کیفری
  • ضربه به اعتبار و حیثیت اجتماعی
  • مشکلات در دریافت تسهیلات بانکی
  • ممنوعیت از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ ها
  • و …

در صورتی که از کارت بازرگانی اجاره ای برای قاچاق کالا استفاده شود مجازات قاچاق نیز به مجازات‌ های فوق اضافه می‌ شود و مسئولیت جبران خسارات وارده به دولت بر عهده هر دو طرف یعنی اجاره دهنده و اجاره گیرنده خواهد بود.

نتیجه گیری

به هرحال تصمیم با شماست که از راه های غیرقانونی تجارت کنید و یا از راه های درست و قانونی برای واردات و صادرات استفاده نمایید. حق می دهیم که اجاره کارت بازرگانی وسوسه انگیز است ولی به دلیل غیرقانونی بودن دارای ریسک‌ بسیار بالا و عواقب ناگوار است.

چنانچه نیاز به هرگونه مشاوره در همین رابطه دارید می توانید با شماره 02191494745 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما در ایمن تجارت کارآمد امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با رفع موانع قانونی و مراحل پیچیده اداری هیچکسی مجبور به اجاره کارت بازرگانی نباشد. خوشحال می شویم چنانچه تجربه ای در این زمینه دارید در کامنت ها بنویسید و تجربیات ارزشمند خود را با بقیه علاقه مندان و تاجران به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا