واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی

همیت استفاده از قطعات الکترونیکی، در سال‌های اخیر فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری را برای واردات این قطعات ایجاد کرده است. در واقع همان‌طور که در دنیای امروز فناوری به‌سرعت درحال پیشرفت است، دستگاه‌های الکترونیکی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. موضوعی که به نیاز مبرم صنایع و مصرف‌کنندگان به این قطعات اشاره دارد. هدف از این مقاله، ارائۀ اطلاعات مفید در حوزۀ واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی است.

طبق آمار و اطلاعات منتشرشده، بازار بین‌المللی تجارت قطعات الکترونیکی در سال 2023 شاهد رشد و دگرگونی قابل‌توجهی بوده است. تحولاتی که ناشی از ظهور و توسعۀ تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیا، پردازنده‌های پیشرفته، بهره‌وری انرژی، توسعۀ صنعت مخابرات و مباحث مرتبط با اینترنت و امنیت سایبری است. در ادامه به بررسی برخی موارد مهم در این زمینه می‌پردازیم.

چرا تقاضا برای واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی درحال توسعه است؟

قبل از هر چیز، مهم‌ترین سؤال این است که وجود چه فناوری‌ها و مفاهیمی بر توسعۀ تقاضا برای قطعات الکترونیک مؤثر بوده است؟ در این بخش، به بررسی مهم‌ترین عوامل توسعۀ تقاضا برای واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی در ایران و جهان می‌پردازیم.

افزایش تقاضا برای اینترنت اشیا و دستگاه‌های هوشمند

با توسعۀ روزافزون استفاده از تکنولوژی‌های حوزۀ ارتباطات و به‌ویژه فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیا (IOT) در سال‌های اخیر، با روند صعودی تقاضا برای واردات و ترخیص قطعات مختلف الکترونیکی در ایران و جهان مواجه بوده‌ایم و این روند به‌دلیل توسعه و افزایش تقاضا برای محصولات الکترونیکی هوشمند، با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.

ما معتقدیم که این موضوع دلیلی بر سودآوری مناسب واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی است و دلیل اصلی آن، گستردگی استفاده از اینترنت اشیا و فناوری‌هایی از این قبیل است. درحال حاضر، IOT در حوزه‌هایی نظیر مراقبت‌های بهداشتی، خودرو و لوازم خانگی کاربردهای منحصربه‌فردی دارد. به همین دلیل، تقاضا برای قطعات الکترونیکی مانند سنسورها، میکروکنترلرها و بی‌سیم ماژول‌ها با روند بسیار خوبی درحال افزایش است.

تقاضای بالا برای پردازنده‌های پیشرفته

طبق بررسی‌ها و آنالیزهای انجام‌شدۀ جهانی، با توسعۀ حوزه‌های مرتبط با تلفن‌ همراه، ‌لپ‌تاپ و کامپیوترها، تقاضا برای پردازنده‌های با کارایی بالا، از جمله میکروکنترلرها، ریزپردازنده‌ها و مدارهای مجتمع (ASIC) در سال‌های آتی نیز روندی صعودی خواهد داشت و این به معنای ایجاد فرصت عالی سودآوری از طریق ترخیص قطعات الکترونیکی برای تجار و بازرگانان گرامی است.

در دنیای مدرن امروز، صنایعی مانند هوش مصنوعی، محاسبات ابری، بازی‌ها و وسایل نقلیۀ برقی یا خودران به قابلیت‌های پردازش قدرتمندی نیاز دارند. برای پاسخگویی به این تقاضا، تولیدکنندگان برروی توسعۀ پردازنده‌های پیشرفته با بهره‌وری انرژی و قدرت محاسباتی بالا تمرکز کرده‌اند. به همین دلیل، واردات قطعات الکترونیکی علاوه‌بر پاسخگویی به نیازهای داخلی کشور، می‌تواند تجارتی سودآور باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و انتخاب کالای مناسب و تأمین‌کنندۀ معتبر، با متخصصین ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

تأکید بیشتر بر بهره‌وری انرژی

بهروه‌وری انرژی شاید مهم‌ترین موضوع چند دهۀ اخیر باشد. در دهه‌های گذشته، نگرانی‌های زیست‌محیطی و مقررات سخت‌گیرانۀ سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست موجب شده است تا تمامی شرکت‌ها و صنایع جهان به فکر تمرکز بر مفاهیم بهره‌وری انرژی باشند. موضوعی که موجب افزایش تقاضا برای قطعات الکترونیکی با مصرف انرژی کارآمد شده است.

برای مثال، دولت‌ها و مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای خواهان تولید محصولاتی با کاهش مصرف برق هستند. در نتیجه، تولیدکنندگان در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا اجزای کم‌مصرف انرژی، مانند آی‌سی‌های مدیریت انرژی، حسگرهای کم‌مصرف و فناوری‌های نمایشگر بهینه‌سازی‌شده را برای برآوردن نیازهای پایدار مورد استفاده قرار دهند. موضوعی که بسیاری از صنایع را به فکر واردات قطعات الکترونیکی واداشته است و این یعنی یک بازار با ظرفیت بسیار مناسب برای درآمدزایی و سودآوری که در اختیار شما تجار و بازرگانان گرامی قرار گرفته است.

اینترنت، امنیت و …

با دیجیتالی شدن فزایندۀ صنایع، استفاده از اینترنت و مفاهیم ذخیره‌سازی اطلاعات و امنیت اینترنت در سال 2023 به یک نگرانی حیاتی تبدیل شده است. به همین دلیل، تقاضا برای واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی و اجزا و فناوری‌های امنیتی جهت محافظت از داده‌ها بسیار افزایش یافته است.

تعرفۀ گمرکی تجهیزات الکترونیکی

همان‌طور که می‌دانید، مطابق قانون امور گمرکی کشور، تقریباً تمامی کالاهای وارداتی ملزم به پرداخت مالیات و عوارض مرتبط با واردات هستند که به آن «تعرفۀ گمرکی» گفته می‌شود. علل مختلفی برای درنظر گرفتن تعرفۀ گمرکی برای کالاهای وارداتی وجود دارد و این تعرفه براساس ارزش کالا، جنس محصول و نایاب بودن محصول وارداتی متفاوت است. تعرفۀ واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی نیز از این قانون مستثنی نیست و عدد ثابتی ندارد.

به‌عنوان مثال، تعرفۀ واردات دیودها، ماژول‌های دیود، ‌دستگاه کنترل پنل لمسی و کانکتور بردها حدود 4 درصد ارزش کالا تعیین شده است. همچنین لازم به ذکر است که تعرفۀ واردات انواع خازن در حدود ۴ تا 5 درصد و خازن‌های قدرت تا 20 درصد ارزش کالا است.

در این خصوص و با توجه به روند بسیار خوب تقاضا برای واردات و ترخیص قطعات الکترونیک، یکی از موارد و دغدغه‌هایی که درخصوص واردات قطعات الکترونیکی مطرح است، تعیین میزان تعرفۀ گمرکی تجهیزات الکترونیکی است. در توضیح این موضوع باید بگوییم که تعرفۀ واردات این قطعات هم مانند دیگر کالاهای وارداتی مشخص و معین است و هرساله به‌صورت رسمی توسط گمرک کشور اعلام می‌شود.

بدون شک اطلاع از قیمت‌های به‌روز واردات قطعات الکترونیکی به شما در حداکثرسازی سودآوری سرمایه‌گذاری بین‌المللی‌تان کمک می‌کند. شما قصد واردات چه نوع قطعات الکترونیکی‌ای را دارید؟ از تعرفۀ وارداتی محصول خود اطلاع دارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

ترخیص قطعات الکترونیکی از گمرک و چند نکتۀ مهم

اگر شما هم قصد واردات قطعات الکترونیکی را دارید، بهتر است درخصوص روند ترخیص این کالاها نیز اطلاعاتی داشته باشید. در این خصوص می‌توانید با متخصصین ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد در ارتباط باشید. ترخیص‌کاران ایمن تجارت با بررسی دقیق کالاهای وارداتی انتخابی شما، بهترین روش را به شما معرفی خواهند کرد.

به‌طور کلی، همان‌طور که می‌دانید، در فرایند ترخیص کالا از گمرک چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد. به همین دلیل اطلاع از آخرین قوانین و مقررات و روندهای گمرکی بسیار مهم است و از بروز هرگونه اختلال و مشکل در فرایند ترخیص کالای شما جلوگیری می‌کند. در روند واردات و ترخیص قطعات الکترونیکی نیز روند به همین صورت است. در این خصوص برخی از مهم‌ترین نکات به شرح زیر است:

  1. توجه به قوانین و تشریفات گمرکی؛
  2. میزان تقاضا برای قطعات الکترونیکی موردنظر؛
  3. نداشتن نمونۀ مشابه داخلی از کالای وارداتی انتخابی؛
  4. نوع لوازم الکترونیکی وارداتی و کاربرد آن؛
  5. تخفیفات و تعرفه‌های گمرکی؛
  6. بازرسی کالا و اخذ استانداردهای موردنیاز؛
  7. شرایط نگهداری قطعات در انبارهای گمرک.

در بخش بعدی به هزینه‌های معمول ترخیص قطعات الکترونیکی از گمرک می‌پردازیم. اما قبل از آن بهتر است برخی از مهم‌ترین قطعات الکترونیکی وارداتی را بشناسید: انواع PLC، کانکتور، انواع درایو، خازن و دیود، آی‌سی (IC) و ماژول‌های الکترونیکی و انواع ترانسمیتر.

هزینۀ ترخیص قطعات الکترونیکی

همان‌طور که می‌دانید، واردات و ترخیص لوازم الکترونیکی مشمول پرداخت هزینه‌های متفاوتی است. هزینه‌هایی که با اطلاع از چگونگی انجام تشریفات گمرکی و آشنایی با قوانین و مقررات، می‌توان آن‌ها را کاهش داد. با توجه به این‌که هزینۀ نهایی ترخیص کالای شما از گمرک به موارد بسیاری وابسته است، برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد تماس بگیرید.

به‌طور کلی، هزینه‌های ترخیص قطعات الکترونیکی از گمرک در دو دسته قابل بررسی است: هزینه‌های منتج از مالیات و هزینه‌های جاری ترخیص کالا. مهم‌ترین مواردی که زیرمجموعۀ این دو دسته هستند، به شرح زیر است:

  1. سود بازرگانی؛
  2. عوارض و حقوق گمرکی؛
  3. مالیات علی‌الحساب واردات و مالیات بر ارزش افزوده؛
  4. هزینۀ ترخیص کالا؛
  5. هزینۀ حمل‌ونقل کالا؛
  6. هزینۀ بازرسی کالا؛
  7. هزینۀ اخذ مجوزات و استانداردها؛
  8. هزینۀ انبارداری، تخلیه و بارگیری.

اما چطور می‌توانید هزینۀ ترخیص قطعات الکترونیکی را به حداقل برسانید؟ هریک از هزینه‌های مذکور چگونه محاسبه می‌شوند؟ شما می‌توانید هر سؤالی که درخصوص چگونگی ترخیص و هزینۀ ترخیص قطعات الکترونیکی از گمرک دارید، با کارشناسان ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد مطرح کنید.

شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد

ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با سال‌ها تجربه در حوزۀ تجارت بین‌الملل و بهره‌مندی از تخصص و دانش متخصصین خود، در تمامی مراحل واردات و ترخیص کالا در کنار شما خواهیم بود. برخی از مهم‌ترین خدمات ایمن تجارت کارآمد در حوزۀ واردات کالا، به‌ویژه واردات تجهیزات الکترونیکی، به شرح زیر است:

  1. منبع‌یابی و سورسینگ؛
  2. حمل‌ونقل کالا؛
  3. انجام مذاکرات و عقد قرارداد بین‌المللی؛
  4. ثبت سفارش و تهیۀ پروفرما اینویس؛
  5. بازرسی کالا؛
  6. اخذ استانداردها و مجوزات موردنیاز؛
  7. ترخیص کالا.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا